دانلود رایگان تجزیه تحلیل ودیاگرام معماری مهدکودک
مقدمه
یکی از اساسی ترین وظایف هر فضای معماری آن است که نیازها و علایق استفاده
کنندگانش را به نحو مطلوب پاسخ گو باشد .به این منظور باید استفاده کنندگان
شناخته شوند و خواسته ها و مطلوبیت های آنها مشخصشود .در مورد بزرگسالان و
فضاهای مربوط به آنها این امر به راحتی صورت می پذیرد زیرا که انها در درک
فضا ها تقریبا شبیه به هم فکر می کنند. ولی در مورد کودکان این طور نیست.
زیرا ساختار ذهنی کودک و شیوه شناخت و تعلق او با بزرگسالان تفاوت های
اساسی دارد.
کودک کیسیت ؟
طبق تعریف فرهنگ فارسی معین، کودک به معنای کوچک، صغیر و فرزندی که به حد بلوغ نرسیده (پسر یا دختر) یا طفل آورده شده است
از دیدگاه روانشناسی نیز مراحل رشد کودک شامل ادوار مختلفی است. کودک از
تولد تا ۱۵ ماهگی نوزاد نامیده می شود و از ۱۵ماهگی تا ۲٫۵ سالگی کودکی نو
پاست. بین ۲٫۵ تا ۵ سالگی دوران خردسالی یا پیش دبستانی کودک (نوباوه) است.
میانه کودکی نیز دوران دبستانی یا ۶ تا ۱۲ سالگی را در بر می گیرد و از ۱۲
سالگی به بعد دوران بلوغ یا نوجوانی فرد فرا می رسد
برخی از مهترین ویژگی ها در معماری کودکان:
– دوری از پیچیدگی
-متناسب بودن با تخیل کودکان و دوری از واقع گرایی و در عین حال بیان واقعیت
– استفاده از تشابه و استعاره و سمبل در انتقال پیام
– استفاده از رنگ به منظور جلو گیری از یکنواختی و به کار گیری تنوع بیشتر
– به کار گیری ریتم های تند وکند ودر عین حال ساده
– استفاده از خطوط نرم در شخصیت دهی تصاویر
– اغراق در تناسبات واقعی
– تناسب با فرهنگ و خواسته های دوران کودکی
– رک گویی و نشاط
برخی از مهترین ویژگی ها در معماری کودکان عبارت است از
روشنایی
سطوح بلندتر، برج ها، خانه های درختی و مکان های بالا
فضاهای خارجی داخل فضاهای داخلی
کودکان 3 تا 6 ساله
فضای همگانی
اتاق رنگ
اتاق آب
کلاس
اتاق بازی
اتاق پلیس
حیاط سرپوشیده
اتاق دیده بانی
اتاق قصه
و....