سلام این وب زیر مجموعه نقش برتر پارس است آدرس سایت اصلی nbpars.ir روش تماس با پشتیبانی در سایت موجود است
برای خرید هر محصول روی لینک آن محصول کلیک و پس از پرداخت بلافاصله دانلود کنید.
سایت نقش برتر پارس دارای نماد اعتماد و نماد بر خط وزارت ارشاد می باشد که در صفحه سبد خرید می توانید مشخصات را مشاهده و با اطمینان خرید بفرمایید
موفق و موید باشید
ادامه...
مرکز فرهنگی ژان ماری تیجبائو
رنزو پیانو:
معماران بهترین شغل دنیا را دارند چون در دنیای کوچک ،در جایی که همه چیز
تقریبا کشف شده است،هنوز طراحی یکی از بزرگترین ماجراجویی های ممکن به شمار
می آید.
معرفی پروژه:
از فاصله ای دور و از میان صنوبرهای بلند احاطه کننده ساحل در نگاهی گذرا ،دهکده کاناک را به خوبی می توان دید.
این منظره در ترکیب با فعالیت های ساختمان سازی دهکده،انگیزه لازم برای ساخت مجموعه ای جدید را به وجود می آورد.
با نزدیک شدن به این منطقه،چوب های مایل به قرمز و سازه سبدی شکل مرکز
فرهنگی ژان ماری تیجبائو در ترکیبی متوازن از نمودی باستانی و کهن و با
هندسه ابتدایی و ساده آشکار می شود و فرم های آن در عین کهن بودن،کاملا
معاصر و به روز به نظر می رسد.
حتی نتایج به دست آمده قبل از ساخت این مجموعه،نشان دهنده پاسخ مثبت پیانو
برای به نمایش گذاشتن فرهنگ کاناک – که در تمام منطقه نیوکالدونیا غالب است
– و نیاز و علاقه شدید او به باز اندیشی و برانگیختن فرهنگ انسانی به طور
پیوسته و به شکل های متفاوت است.
علاوه بر آن این پروژه بیان کننده بینش عمیقی نسبت به امکانات و توانایی
های معماری معاصر و چگونگی ترکیب آن با جزییات و ریزه کاری های تمدن و
فرهنگ بومی منطقه است.
این پروژه قادر است علاوه بر ارائه تفکر غالب زمان اندیشه های کهن یک قوم
برای ایجاد رابطه با محیط طبیعی اطراف را نیز به خوبی به تصویر بکشد
.انگیزه های پیانو ،پژوهشی مداوم و جستجوی راه حل هایی برای ساخت و ساز
بدون مداخله مضر در محیط طبیعی است.
راه حل ها و رویکرد های او توانسته استفاده از مصالح طبیعی و بومی یک منطقه
را به مثابه ابزار هایی ارزشمند برای حفظ تعادل های فرهنگی و طبیعی منطقه
ارائه دهد.
یکی از جلوه های اصلی این مجموعه ،قدرت اجرایی به کار رفته و صنعتگری برای
ساخت آنهاست که ریشه در تمدن و فرهنگ منطقه دارد،صنعت و مهارت هایی که به
شکل شیوه های ساخت ممکن در این منطقه تبلور یافته است.
معماری معاصر مرکز فرهنگی ژان ماری تیجبائو در کنار عناصر فرهنگی بومی
ژان ماریو آرزو داشت یک مرکز فرهنگی را در نومئا در نیوکالدونیا به وجود
آورد.او زمانی کاهن و رهبر جنبش آزادی نیوکالدونیا بود .با وجود اینکه می
خواست هموطنانش در جهان مدرن مشارکت داشته و سهیم شوند،عمیقا از لزوم
سازش با گذشته ملتش و تعادل برقرار کردن میان فرهنگ سنتی و فرهنگ جهانی
آگاه بود .
او قبل از مرگ تصمیم به ساخت یک مرکز فرهنگی گرفته بود .مسابقه برگزار
شد.سایتی که شهرداری برای این کار در نظر گرفت یک شبه جزیره بود که از جنوب
تا یک تالاب پیش آمده بود.در این مسابقه،طرح رنزو پیانو به عنوان طرخ برتر
انتخاب شد.او با کمک مردم محلی که رهبرشان را از دست داده بودند،تصمیم به
ساخت پروژه گرفت .سایت پروزه همان محلی بود که ژان ماریو فستیوال
ملانسیا-یکی از موقعیت های کلیدی در جنگ برای به رسمیت شناختن سیاسی و
فرهنگی این منطقه توسط دولت فرانسه –را در سال 1975 برگزار کرده بود.
ساخت مرکزی برای بیان فرهنگ کاناک تصمیمی بود که دولت فرانسه در طی کنفرانس
صلح پس از شورش های سال 1984و 1988 در کالدونیای جدید اتخاذ کرد و این
مرکز به نام رهبر کاناک که در سال 1989 کشته شد ، نامگذاری شده است .آژانس
توسعه فرهنگ کاناک ،به ریاست “ماری کلود تجیبائو” مسابقه ای بین المللی
برگزار کرد که رییس جمهور فرانسه از آن حمایت نمود.
مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو (به فرانسوی: Jean-Marie Tjibaou Cultural
Centre) در نومئا در کالدونیای جدید توسط رنزو پیانو در سال ۱۹۹۱ طراحی شد و
در سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ ساخته شد.
پروژه ژان ماری با طبیعت مانوس است یعنی بدون حضور نور خورشید که لطافت
ساختارهای چوبی را باز می تاباند و بدون صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری
برای ارتفاع پوستههای وسیع ساختمان محسوب میشود و بدون بادی که از میان
این عناصر میوزد و انعطافپذیری و استحکام چوب را یادآوری میکند، شناخت و
درک کامل مکان و فضای خلق شده در این پروژه، غیرممکن میشود.
مرکزفرهنگی جان ماری تیجیبائو که درمنطقه کم عرض و باریک تینو پنینسولا
تقریبا در ۸ کیلومتری شمال شرقی مرکزتاریخی نومیا پایتخت نیوکالدونیا قرار
دارد بنایی است برای احراز استقلالی که مردم کاناک بدنبال مناقشههای سیاسی
با حکومت فرانسه جستجومیکردند. این بنا در واقع برای بزگداشت فرهنگ بومی
کاناک که فرهنگ نهادی نیوکالدونیا است ساخته شده است. این مرکز فرهنگی در
سال ۱۹۹۸ افتتاح و بوسیله معمار ایتالیایی رنزو پیانو طراحی شده. این مرکز
جان ماری تیجیبائونام گرفت. نامی که متعلق به رهبر جنبش استقلال این منطقه
بود و در سال ۱۹۸۹ کشته شد وایده تاسیس یک مرکز فرهنگی را که ترکیبی از
میراث زبان و هنر مردم کاناک باشد در ذهن داشت.
پیانو در حقیقت شیوهٔ سنتی ساختمان سازی کاناک را با خلاقیت بسیار با
معماری مدرن جهانی ترکیب نموده است. این بنا با نمای محوری انحنادار ومنظم
با ۲۵۰متر (۸۲۰ فوت) بلندی در سر ستیغ شامل ۱۰ کیس یا پاویلیون بزرگ همه با
ابعاد مختلف است و بر اساس کلبههای معروف (گرند هات) سنتی کاناک طراحی
شدهاند. این بنا با منظرههای که باز الهام گرفته از المانهای یا نمادهای
سنتی کاناک میباشد احاطه شده. ماری کلود تیجیبائو بیوه جان ماری تیجیبائو و
رهبر فعلی سازمان توسعه فرهنگی کاناک اظهار دارد “ما اهالی کاناک این بنا
را نماد روح مبارزات طولانی برای تشخیص هویتمان می دانیم. این بنا نشان
قدرتمند اعاده و استرداد فرهنگ و استقلال ما از فرانسه میباشد”.
تاریخچه و معرفی سایت مجموعه
جزیرهٔ کالدونیای جدید در جنوب اقیانوس آرام قرار دارد. این جزیره از اوایل
قرن ۱۹ میلادی تاکنون یکی از (املاک) کشور فرانسه میباشد. فرانسویها به
خاطر نیکل (کالدونیای جدید ۲۵ درصد ذخایر نیکل را دارا میباشند.) این
جزیره را تسخیر کردهاند که امروز سومین تامین کننده نیکل دنیا میباشد.
مناظر کوهستانی و جنگلی این جزیره بسیار دست نخورده میباشد، عمده دلیل آن
احترامی خاصی که مردم بومی به طبیعت قائلند و دیگری آنکه کاناکها برای
زندگی کلبههای کوچکی داشتند که با چوب و مصالح برخی ساخته و پس از فوت
صاحبانشان تخریب و دوباره به چرخه طبیعت باز میگشت. استعمار مانع رشد و
پیشرفت این جزیره در تمام زمینه شده است. از مجموعه جمعیت ۲۲۰۰۰۰ نفری تنها
۴۵ درصد کاناک میباشند، ۳۵درصد اروپایی مخصوصا فرانسه، ۱۵ درصد آسیایی و
سایر مردم نقاط اقیانوس آرام. کاناکها بین سالهای ۱۹۸۴تا۱۹۸۸ به رهبری ژان
ماری تیجیبائو برای استقلال کشورشان تلاش زیادی کردهاند اما به نتیجهای
نرسیدهاند و به عهدنامهٔ متیگنا منتهی شد. وقتی که توافقنامه ماتیگنون بین
نمایندگان فرانسه و نیو کالادونیا امضا شد تیجیبائو رهبر جنبش استقلال طلب
کاناک طرح افتتاح سازمان توسعه فرهنگی کاناک را با اهداف ترویج میراث
زبانشناسی و باستان شناسی عنوان میکند و صنایع دستی و هنر را در سرتاسر
ناحیه تشویق نموده و طراحی را تکامل و تحول داده و فعالیتهای تحقیقی را
مدیریت و رسیدگی مینماید. تجیبائو توسط کاناکهای افراطی در سال ۱۹۸۹ ترور
شدند، پس از این حادثه دولت فرانسه با رئیس جمهوری میتران مرکز فرهنگی با
نام تجیبائو را برای ساخت در دستور کار خود قرار داد.
این برنامهها بعد از کشته شدن تیجیبائو برای تسکین احساسات محلی به اجرا
درآمد. رئیس جمهور فرانسه دستور داد که مرکز فرهنگی به همان ترتیبی که
تیجیبائو پیشنهاد کرده بود در نوومیا ساخته شود. مرکز فرهنگی تیجیبائو که
فرهنگ کاناک و هویت آن را می شناسا ند به طور رسمی در ماه می ۱۹۹۸ تاسیس شد
اگر چه تاریخ آن به سال ۱۹۹۱ که انجام رقابت برای طراحی این بنا بود نیز
میرسد که در این رقابت طراحی به رنزو پیانو محول و در طی سالها ی
۱۹۹۸-۱۹۹۳ ساخته شد. مدیر فرهنگی افتتاحیه امانول کاسرو و سرپرست موزه
سوسان کوچران بود. پروژه به دلیل عظمت جالب توجه و بحث بر انگیز بود.
موقعیت جغرافیایی
و.....
کلمات کلیدی مرتبط: مرکز
فرهنگی ژان ماری تیجبائو
,رنزو پیانو:
,معماران بهترین شغل دنیا را دارند چون در دنیای کوچک ،در جایی که همه چیز
تقریبا کشف شده است،هنوز طراحی یکی از بزرگترین ماجراجویی های ممکن به شمار
می آید.
,
,معرفی پروژه:
,از فاصله ای دور و از میان صنوبرهای بلند احاطه کننده ساحل در نگاهی گذرا
،دهکده کاناک را ب,