پاورپوینت بررسی مرمت مسجد و مدرسه معیر الممالک در تهران
در سالهای نخستین اسلام پدید آمده بود.پیامبر اسلام در هنگام سخن گفتن با مردم در مسجد می نشست و مسلمانان به گرد ایشان حلقه
می زدند.این سنت پس از ایشان نیز دنبال شد و جلسه های آموزش نیز به همین گونه برگزار میشد.مدرس گاه تالاری ستون دار بود،که در کنار
هر ستون گاه حلقه درسی پدید می آمد.گاه با نماز خانه و گنبد خانه مدرسه یک جا میشد و گاه ایوان های رو به میانسرا هنگامی که هوا خوب
بود ،آموزش انجام می شد.
در مسجد معیر الممالک ، شبستان شمالی به عنوان فضای آموزشی مدرسه یا همان مدرس به کار میرود.
2)اندام های نیایشی:مسجد ، نمازخانه
آموزش علوم مذهبی پس از آنکه در پی نیازها و ضرورتهای اجتماعی و تاریخی به صورت یک تخصص نوین،ابعاد تازه ای به خود گرفت، دیگر نمی
توانست در همان فضای نخستین یعنی مسجد به حیات خود ادامه دهد.بنابر این فضای ویژه ای منضج گرفت و به مرور ایام هویت خاصی کسب
نمود.جدایی فضای آموزش علوم مذهبی از فضای ویژه عبادت و مراسم مذهبی ، به علت ماهیت مذهبی آن ، هیچگاه مطلق و قطعی نبوده ،
بلکه همواره ویژگی های مشترک بین دو فضای مزبور در موارد بسیاری در طول
تاریخ تا قرن اخیر ، تداخل و اشتراکی کاربردی و کالبدی بین
فضای مدرسه مسجد پدید آورده است.این موضوع به گونه ای خاص منجر به پیدایش تعدادی مسجد-مدرسه شد که در غالب آنها از طریق ایجاد
اختلاف سطح و یا جدا کردن فضای مدرسه از مسجد،مانع تزاجر عملکردها می شدند.
مسجد از عناصر مهم هر مدرسه محسوب می شود . در عموم مدارس ، گنبد خانه یا ایوان سوی قبله به فضای مسجد تخصیص داده می شد.
مساجد بسیاری از مدارس در اوقات نماز برای دیگران نیز قابل استفاده بودو تنها به طلاب اختصاص نداشت.
3)اندام های زندگی:پستو،حجره ،ایوانچه یا رواق
از سده های چهارم و پنجم به بعد بیشتر مدرسه ها دارای حجره هایی بودند که فضای زندگی شاگردان به شمار می رفتند.
اطاقهای موسوم به حجره که سهم قابل ملاحضه ، و چه بسا عمده ترین نقش را در شکل گیری فضای مدارس- نسبت به سایر فضاها بر عهده
داشت را می توان مهمترین واحد ویژه فضای معماری مدارس به شمار آورد.این حجره ها در یک یا دو طبقه بر گرد فضای میانسرا احداث می شد
و دسترسی به آنها در همکف به طور مستقیم از میانسرا صورت می پذیرفت.
مسجد مدرسه معیر در مجموع 14 حجره دارد،که هفت حجره در ضلع شرقی و هفت حجره در ضلع غربی و درست روبروی هم قرار دارند.رواقی
در جلوی حجره ها وجود دارد و هر حجره مرکب از یک اتاق اصلی و پستو می باشد.
افزون بر این سه فضای آموزشی ،نیایشی و زندگی،فضاها و اندام های دیگر نیز بودند که کما بیش در مدرسه ها یافت میشدند.نظیز:کتاب خانه
آب ریز گاه ،وضو خانه،اتاق خادمان چراغدار،متولی،آبکش.برخی از مدارس آب انبار یا گرمابه نیز داشتند
در طرح برخی از مدارس بزرگ،میانسراهای کوچکی در دو گوشه مدرسه برای سرویس های بهداشتی در نظر گرفته میشد.در سایر مدارس
گاه فضایی در اطراف ورودی ،اما بر کنار از آن ،یا در گوشه ای دور از دید،طرح می گردید. در میانسرا ی مدرسه چند باغچه و حوض آبی برای
تلطیف هوا و فضا ،طراحی می شد و ازآب حوض که بوسیله چاه ،قنات یا نهر پر میشد ،برای وضو گرفتن استفاده می شد.
در برخی از مدارس،اوقاتی از یک یا چند روز از ایام هفته را به وعظ و تزکیه
مسلمانان اختصاص می دادند.از دوره صفویه به بعد در اغلب مدارس
در هنگام ایام عذاداری ،مجلس سوگواری برگزار می شد.از عهد قاجاریه علاوه بر مجلس سوگواری ، برگزاری مجلس تعزیه هم در بعضی از
مدارس متداول گردید در این حالت ،در وقف نامه مدرسه،مبلغی از درآمد موقوفات مدرسه را به این کار اختصاص داده اند.
علاوه بر موارد بالا،موضوع آب در زمان ساخت مسجد و مدرسه و آب انبار معیر الممالک جنبه حیاتی داشته است و ضامن بقا و آبادی علم بوده
پاورپوینت آسیب شناسی مسجد و مدرسه معیرالممالک تهران با ۲۵ اسلاید
تحلیل معماری مسجد و مدرسه معیرالممالک با فرمت word با ۴۲ صفحه
طرح مرمتی ناکش با فرمت اتوکد همراه با ارائه جزئیات اجرائی
پلان مسجد و مدرسه معیرالممالک فا فرمت اتوکد (پلان و مقطع)
فهرست مطالب فایل word تحلیل معماری مسجد و مدرسه معیرالممالک :
راه های دسترسی به بنا
فصل اول:شناخت جغرافیایی تهران
شناخت استان تهران
شهر ها و شهرستانها
بررسی اقلیم
ناهمواریها
موقعیت تاریخی
تهران در دوره قاجار
دروازه ها و محلات تهران
فصل دوم:ویژگی های معماری قاجار
الگوی مسکن(خانه سازی و معماری مسکونی)در دوره قاجار
مدارس تهران دوره قاجار
فصل سوم:شناخت اثر
پیشینه مسجد و مدرسه معیر الممالک
بررسی بناهای پیرامون
اندام های مسجد مدرسه ی معیر الممالک
۱)اندام های آموزشی:مدرس
۲)اندام های نیایشی:مسجد ، نمازخانه
۳)اندام های زندگی:پستو،حجره ،ایوانچه یا رواق
بررسی سامان دهی فضایی مسجد مدرسه معیر الممالک:
بررسی اصول و بنیاد های سامان دهی فضا در مدرسه معیر الممالک
محور گرایی و تقارن
اصل استقلال فضایی
اصل فضای میاندر
اصل گسترش پهنه دید و حرکت
درونگرایی
برش افقی طبقه اول
برش افقی طبقه دوم
برش A-A
برش B-B
برش C-C
تحلیل ساختمان از نظر پلان و نما و مقطع
بررسی هندسه و تناسبات در مسجد مدرسه معیر الممالک
فصل چهارم: تحلیل و معرفی وضع موجود اندام های مسجد معیر
۱- حیاط
۲- ایوان
۳- رواق
۴- حجره ها
۵- گنبد خانه
۶- شبستان
۷- ورودی ها
۸- وضوخانه و آبریزگاه
۹- آب انبار
۱۰- بادگیرها
۱۱- مغازه ها
۱۲- گلدسته ها
شناخت سازه بنا
توصیف و تحلیل سازه
پی
دیوار
ستون ها
پوشش ها
طاق ها
رخبام
ناودان ها
گنبد
گنبد خانه
بخش های گنبد
روش اجرای گنبد
مصالح شناسی
تأسیسات بنا
تزئینات بنا
انواع کاربندی های به کار رفته در بنا
…..
فهرست مطالب پاورپوینت آسیب شناسی مسجد و مدرسه معیرالممالک :
برش افقی طبقه اول با ذکر بخش های مختلف آن
برش افقی طبقه دوم با تصویر سه بعدی آن
آسیب شناسی دیوار
عارضه
عامل مخل
درمان
آسیب شناسی تاسیسات
عارضه
عامل مخل
درمان
آسیب شناسی سقف
عارضه
عامل مخل
درمان
آسیب شناسی در نصب در و پنجره
عارضه
عامل مخل
درمان
…..