پایان نامه هنرستان هنر و معماری
محور اصلی پیشرفت هر جامعه نیروی انسانی آن است و مدرسه مهمترین پایگاه
تربیت و آموزش نیروی انسانی است.مدرسه زیربنای شخصیت عقلانی ، اعتقادی و
فکری جوانان را پی ریزی می کند.بخش تعلیم و تربیت ما نسبت به سایر بخش ها
محرومیت بیشتری دارد.فراهم آوردن مکان آموزشی و امکانات آموزش و پرورش بهتر
برای فرزندان این مرزو بوم امریست لازم و ضروری و متضمن آموزش بهتر و
کاراتروتخصصی تر با امکانات بیشترودر نتیجه آینده ای روشن تر برای این کشور
است.
درمان همه دردهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه در آموزش و پرورش
است.مهمترین نیازمندی نظام آموزشی کشور مدرسه و فضای آموزشی و پرورشی
است.تامین فضا،تجهیزات آموزشی،پرورشی که به لحاظ کمی و کیفی متناسب با
اهداف وشان نظام اسلامی باشد از زیربنائی ترین وضروری ترین نظام تعلیم و
تربیت کشور است.
تحصیل در رشته های هنری و حرفه ای وبالا رفتن مهارت و توانایی برای ورود به
بازار کار به عنوان کاردان و همچنین ایجاد آمادگی برای ورود به دانشگاه در
رشته های هنری و حرفه ای از اهداف تاسیس و طراحی اینگونه مراکز است.
هنرستان واحد آموزشی که در آن کارهای عملی با دانش نظری تلفیق شده و به
هنرجو امکان جذب در بازارکاررامیدهد.دوره آموزش متوسطه از نظر تاثیرات
اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در رشد و توسعه کشور اهمیت بسیاری دارد ، اما
در شرایطی با اشکالات و نارسایی های فزونتر روبه رو بود. با درک این حساسیت
و ضرورت نظام جدید آموزشی از مهرماه ۱۳۷۷ به اجرا درآمد.
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
۱ – فصل اول مطالعات مقدماتی
۱-۱ انتخاب و پذیرش موضوع ۲
۲-۱ اهداف کلی موضوع ۲
۳-۱ دلایل ضرورت ایجاد طرح ۴
۴-۱ مشکلات نظام آموزشی کشور ۴
۱-۴-۱ مشکلات و تنگنا های آموزش در درون هنرستان ها ۴
۲ – فصل دوم مطالعات تکمیلی
۱-۲ تاریخچه ۷
۱-۱-۲ تاریخ آموزش و پرورش ۷
۲-۱-۲ آموزش در جوامع بدوی ۷
۳-۱-۲ آموزش در قدیمیترین تمدنها ۸
۴-۱-۲ آموزش در ایران باستان ۹
۵-۱-۲ آموزش در دنیای اسلام ۱۰
۲-۲ اهمیت سازمان آموزش و پرورش ۱۱
۳-۲ آموزش مدرن در ایران ۱۲
۱-۳-۲ آموزش و پرورش در ایران ۱۲
۲-۳-۲ دوره های تحصیلی و تغییرات ساختاری تا سال ۱۳۴۵ ۱۳
۳-۳-۲ ساختار نظام آموزش و پرورش ایران از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۰ ۱۳
۴-۲ دوره متوسطه ۱۳
۱-۴-۲ سیرتحول تاریخی آموزش متوسطه ۱۳
۲-۴-۲ اهمیت دوره متوسطه در ایران ۱۴
۳-۴-۲ نیازها و احتیاجات اساسی جوانان در دوره بلوغ و (متوسطه) ۱۴
۴-۴-۲ ساختار نظام جدید آموزش متوسطه ۱۵
۵-۴-۲ اهداف و برنامه های آموزش متوسطه : ۱۶
۶-۴-۲ ساختار کلی ۱۶
۱-۶-۴-۲ اهداف ، ساختار و برنامه درسی هر شاخه و دوره ۱۶
۵-۲ عوامل موثر در ایجاد مدارس فنی و حرفه ای در ایران از دارالفنون تا امروز ۱۸
۶-۲ علل عدم گرایش لازم به شاخه آموزش متوسطه فنی و حرفه ای ۱۹
۷-۲ بررسی مسائل و آسیب شناسی آموزش فنی و حرفه ای در کشور به وسیله
تحقیقات و گزارشات مستند ۲۱
۱-۷-۲ دانش آموزان و آموزش های فنی و حرفه ای ۲۱
۱-۱-۷-۲ آموزش فنی و حرفه ای ؛ گرایش و طرز تلقی دانش آموزان ازآن در
آموزش وپرورش آذربایجان شرقی ۲۱
۲-۱-۷-۲ عوامل موثر در جذب هنرجویان پسر به آموزش های
فنی و حرفه ای در شهرستان اصفهان ۲۱
۳-۱-۷-۲ بررسی نوع نگرش دانش آموزان نظام جدید آموزش
متوسطه نسبت به شاخه فنی و حرفه ای وکاردانش در دبیرستان های اراک ۲۲
۴-۱-۷-۲ راههای ترغیب دانش آموزان به انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ۲۳
۲-۷-۲ اشتغال فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای ۲۴
۱-۲-۷-۲ رابطه آموزش های رسمی فنی و حرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان ۲۴
فصل سوم مطالعات اقلیمی
۱-۳ معرفی استان خراسان ۲۷
۲-۳ معرفی استان خراسان شمالی ۲۷
۱-۲-۳ حدود موقعیت استان خراسان شمالی ۲۸
۲-۲-۳ جمعیت و مساحت ۲۸
۳-۲-۳ تقسیمات سیاسی ۲۹
۳-۳ جغرافیای طبیعی ۲۹
۱-۳-۳ موقعیت جغرافیایی ۲۹
۲-۳-۳ آب و هوا ۲۹
۳-۳-۳ منابع آب ۲۹
۴-۳-۳ مناظر طبیعی و ییلاق ها ۲۹
۴-۳ جغرافیای انسانی استان ۳۰
۵-۳ معرفی شهرستان اسفراین ۳۰
۱-۵-۳ اطلاعات کلی ۳۰
۲-۵-۳ موقعیت و حدود جغرافیایی شهرستان اسفراین ۳۱
۳-۵-۳ نقاط دیدنی و مشاهیر ۳۲
۴-۵-۳ قومیتها ۳۲
۵-۵-۳ وجه تسمیه و پیشینه تاریخی ۳۲
۶-۵-۳ پیشینه تاریخی ۳۳
۱-۶-۵-۳ اسفراین قبل از اسلام ۳۴
۲-۶-۵-۳ اسفراین پس از اسلام ۳۴
۷-۵-۳ عمارات و محوطه های باستانی درشهرستان اسفراین ۳۶
۱-۷-۵-۳ زادگاه نوشیروان (فقت دژ) اسفراین ۳۶
۲-۷-۵-۳ بازماندههای شهر بلقیس اسفراین ۳۶
۳-۷-۵-۳ بقعه شیخ محمد رشید الدین بیدوازی ۳۶
۸-۵-۳ خصوصیات اقلیمی شهرستان ۳۷
۹-۵-۳ استقرار شهر ۳۸
۱-۹-۵-۳ هسته اولیه شهر قدیم ۳۸
۲-۹-۵-۳ هسته اولیه شهر جدید و محلات ۳۸
۱۰-۵-۳ توسعه شهر ۳۹
۱-۱۰-۵-۳ دسترسی ها (اصلی و فرعی) ۴۰
۱۱-۵-۳ اقلیم،آب و هوا ۴۰
۱-۱۱-۵-۳ درجه حرارت ۴۰
۲-۱۱-۵-۳ بارش ۴۱
۳-۱۱-۵-۳ باد ۴۱
۱۲-۵-۳ پوشش گیاهی ۴۲
۱۳-۵-۳ ناهمواری ها ۴۲
۱۴-۵-۳ منابع آب ۴۲
۱۵-۵-۳ زلزله ۴۴
۱۶-۵-۳ حیات وحش ۴۵
۱۷-۵-۳ جمعیت ۴۵
۱۸-۵-۳ صنایع و اقتصاد شهرستان ۴۶
۶-۳ برداشت بخش ۴۶
۷-۳ تحلیل سایت ۴۷
۱-۷-۳ توصیف اجزائ بستر طرح ۴۷
۱-۱-۷-۳ شکل/زمین/ابعاد/جهت ۴۷
۲-۱-۷-۳ زمین و توپوگرافی ۴۷
۳-۱-۷-۳ زمین و دسترسی ۴۷
۴-۱-۷-۳ زمین و مقاومت ۴۷
۲-۷-۳ عوامل موثر بر طرح ۴۸
۱-۲-۷-۳ اقلیم و جهت های موثر ۴۸
۲-۲-۷-۳ دیدها:داخل به خارج،خارج به داخل،داخل به داخل ۴۸
۳-۲-۷-۳ همجواری ها و همسایگی ها ۴۹
۳-۷-۳ کلیات بستر طرح مورد نظر ۴۹
۱-۳-۷-۳ موقعیت سایت در محدوده شهری ۴۹
۴-۷-۳ توصیف اجزائ بستر طرح ۵۰
۱-۴-۷-۳ شکل زمین/ابعاد/جهت ۵۰
۴ – فصل چهارم اصول و مبانی طراحی
۱-۴ اصول و مبانی طراحی در مقیاس خرد وکلان ۵۴
۱-۱-۴ مسائل کلان در طراحی مدرسه ۵۴
۲-۴ راهکارهای کلی طراحی معماری مدرسه با هویت ۵۵
۳-۴ جزئیات معماری جهت طراحی اقلیمی ۵۶
۱-۳-۴ اقلیم و معماری بومی ۵۷
۲-۳-۴ فرم بنا در مناطق کوهستانی ۵۷
۳-۳-۴- نوع مصالح ۵۹
۴-۳-۴ کالبد شهری و روستایی ۶۰
۴– مطالعات اقلیمی شهرستان اسفراین ۶۱
۱-۴-۴- خصوصیات اقلیمی ۶۱
۲-۴-۴ «نتیجه گیری از جداول بیوکلیماتیک انسانی» ۶۱
۳-۴-۴- نتیجه گیری از جدول بیوکلیماتیک ساختمانی ۶۱
۴-۴-۴- نتیجه گیری از جدول ماهونی ۶۱
۵-۴-۴ نتیجه گیری از وزش بادها
۵-۴ روش های دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی ۶۲
۶-۴ تاثیر اقلیم سرد بر معماری مدارس ۶۴
۷-۴ اصول و مبانی طراحی متناسب با اهداف کالبدی ۶۶
۱-۷-۴ سازماندهی فضایی ۶۶
۱-۱-۷-۴ ویژگی های حاکم بریک مجموعه واحد و سازمان یافته معماری ۶۶
۲-۱-۷-۴ انواع سازماندهی های فضایی ۶۶
۲-۷-۴ انتظام فضاهای پر و خالی یا فضاهای بسته و باز ۶۷
۱-۲-۷-۴ جهت اننتظام فضای پر و خالی به نکات زیر باید توجه کرد ۶۷
۳-۷-۴ اصول و احکام طراحی فضاهای پروخالی ۶۹
۸-۴ اصول و ضوابط طراحی مدارس ۶۹
۱-۸-۴ اصول طراحی فضایی مدرسه در رابطه با سیما و بافت شهری ۶۹
۲-۸-۴ سازه(استراکچر) ۷۰
۱-۲-۸-۴ الزامات سازه ای ۷۰
۲-۲-۸-۴ سازه های بهینه ۷۱
۹-۴ پایدارسازی ساختمان های آموزشی در برابر زلزله ۷۱
۱۰-۴ نور در فضاهای آموزشی ۷۲
۱-۱۰-۴ روشنایی طبیعی ۷۲
۲-۱۰-۴ اصول استفاده از روشنایی طبیعی (نور روز) ۷۳
۳-۱۰-۴ معرفی انواع پنجره ها ۷۴
۱۱-۴ آلودگی صوتی و راهکارهای معمارانه مقابله با آن ۷۵
۱-۱۱-۴ راهکارهای کنترل ۷۵
۱۲-۴ انتخاب رنگ مناسب برای فضای آموزشی ۷۶
۱-۱۲-۴ بوروشور رنگ مناسب فضاهای آموزشی در دوره متوسطه ۷۷
۱۳-۴ عرصه ها و حریمها ۷۹
۱-۱۳-۴ رابطه عرصه عمومی و عرصه خصوصی ۷۹
۲-۱۳-۴ طراحی مدارس خاص دختران با توجه به اشراف،محرمیت و آسایش ۷۹
۳-۱۳-۴ محرمیت در جنبه های مختلف بنا ۸۰
۴-۱۳-۴ شیوه های اصلی ساماندهی شکلی توده ساختمان ۸۱
۱۴-۴ اصول و مبانی طراحی متناسب با اهداف اقتصادی ۸۶
۱-۱۴-۴ تعداد طبقات در مدارس ۸۶
۱۵-۴ مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید ۸۷
۱-۱۵-۴ نگره کلاسیک و الگوی عملکردی حیاط در مدارس معاصر ۸۷
۱۶-۴ روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی ۸۸
۱۷-۴ طراحی فضای آموزشی با استفاده از فرم های انعطاف پذیر ۸۹
۱-۱۷-۴شعاع دسترسی ۸۹
۲-۱۷-۴ نحوه دسترسی به فضاهای آموزشی ۹۰
۳-۱۷-۴ تعداد طبقات ۹۰
۴-۱۷-۴ سازماندهی فضاهی آموزشی و انعطاف پذیر ۹۱
۵-۱۷-۴ ضوابط پیشنهادی فضاهای آموزشی از دید انعطاف پذیری در مقیاس کلان ۹۳
۶-۱۷-۴ همجواری و مکان قرار گیری فضاهای آموزشی ۹۴
۷-۱۷-۴ عرصه و حریم ۹۵
۸-۱۷-۴ ضوابط پیشنهادی فضاهای آموزشی ازدید انعطاف پذیر در مقیاس خرد ۹۶
۵ – فصل پنجم عوامل موثر بر طرح
۱-۵ مسئله جنسیت و تاثیر آن بر طرح ۱۰۱
۱-۱-۵ جنسیت در تربیت اسلامی ۱۰۱
۲-۱-۵ اعتبار تفاوت های جنسی ۱۰۱
۳-۱-۵ مشکلات ویژه دختران در آموزش و پرورش ۱۰۳
۴-۱-۵ اهمیت آموزش دختران ۱۰۴
۶-۱-۵ ویژگی ها ونیازها خاص مدارس دخترانه ۱۰۶
۲-۵ عوامل روانشناسی محیط ۱۱۰
۳-۵ تعریف مدرسه مطلوب بر اساس اولویت دانش آموزان ۱۱۱
۶- فصل ششم استاندارد ها و ضوابط
۱-۶ نیازهای فضایی رشته های آموزشی نظام جدید ۱۱۴
۲-۶ شاخه فنی و حرفه ای ۱۱۴
۱-۲-۶ اهداف و ساختار ۱۱۴
۱-۱-۲-۶ اهداف ۱۱۴
۲-۱-۲-۶ ساختار ۱۱۵
۲-۲-۶ عناوین رشته های هریک از زمینه ها به شرح زیر است ۱۱۵
۱-۲-۲-۶ زمینه صنعت ۱۱۵
۲-۲-۲-۶ زمینه خدمات ۱۱۵
۳-۲-۲-۶ زمینه کشاورزی ۱۱۵
۳-۶ معرفی هنرستان ۱۱۵
۴-۶ اصول و استاندارد های تخصصی مربوط به ۸ رشته ارائه شده در این هنرستان ۱۱۶
۵-۶ دروس اصلی و تخصصی رشته های هنرستان ۱۱۷
۱-۵-۶ دروس اصلی و تخصصی رشته معماری ۱۱۷
۲-۵-۶ کتابهای اصلی و تخصصی رشته گرافیک ۱۱۸
۳-۵-۶ کتابهای اصلی و تخصصی رشته ی صنایع دستی ۱۱۸
۶-۶ درصدها و مشخصات فضایی کارگاه ها ۱۱۹
۷-۶ وضعیت شیمیایی و بیولوژیکی کارگاه ها ۱۲۰
۸- ظرفیت و سرانه فضاها ۱۲۰
۱-۸-۶ سرانه دانش آموزان به فضاهای آموزشی ۱۲۱
۹-۶ معرفی فضاها و ضوابط آنها ۱۲۱
۱-۹-۶ انبار ۱۲۱
۲-۹-۶ ورودی ۱۲۱
۳-۹-۶ راهروهای طبقات (ارتباط افقی) ۱۲۱
۴-۹-۶ راه پله ها (ارتباطی عمودی) ۱۲۲
۵-۹-۶ محل صف جمع، تجمع و قدم زدن ۱۲۲
۶-۹-۶ فضای سبز ۱۲۳
۷-۹-۶ سرویسهای بهداشتی ۱۲۳
۸-۹-۶ آبدارخانه ۱۲۳
۹-۹-۶ نماز خانه ۱۲۳
۱۰-۹-۶ فضای مشاوره ۱۲۴
۱۱-۹-۶ اتاق بهداشت و کمکهای اولیه ۱۲۴
۱۲-۹-۶ سالن چند منظوره ۱۲۵
۱۳-۹-۶ کارگاه هنر ۱۲۵
۱۴-۹-۶ کتابخانه ۱۲۶
۱-۱۴-۹-۶ فواصل و اندازههای تجهیزات ۱۲۶
۲-۱۴-۹-۶تجهیزات کتابخانهها ۱۲۷
۱۰-۶ آیین کار ایمنی درهای مدارس ۱۲۸
۱۱-۶ آیین کار ایمنی پنجرههای مدارس ۱۲۹
۱۲-۶ آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس ۱۲۹
۱۳- ضوابط طراحی ایمنی پلکان ۱۳۰
۱۴-۶ آیین کار مکانیابی , ساختمان , تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس ۱۳۰
۱۵-۶ بهداشت مدارس ۱۳۱
۱۶-۶ ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی» ۱۳۲
۱۷-۶ ضوابط فضاهای آموزشی ۱۳۳
۱۸-۶ کلاس درس ۱۳۴
۱-۱۸-۶ مکان قرار گیری ۱۳۴
۲-۱۸-۶ بررسی نور در کلاس ۱۳۴
۳-۱۸-۶ فرم کلاس ۱۳۵
۴-۱۸-۶ انواع چیدمان در کلاس ۱۳۵
۵-۱۸-۶ چیدمان کلاسهای مقاطع دبیرستان ۱۳۶
۶-۱۸-۶ چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع ۱۳۷
۷-۱۸-۶ حد اقل فواصل و ابعاد تجهیزات ( میز و صندلی) ۱۳۸
۸-۱۸-۶ نمونههایی از استقرارکلاسهای درس و فضاهای جانبی ۱۳۹
۹-۱۸-۶ نظم فضایی کلاس ۱۴۰
۱۹-۶ حفاظت ساختمان در مقابل حریق ۱۴۱
۲۰-۶ضوابط فضاهای بهداشتی ۱۴۱
۲۱-۶ مبلمانهای آموزشی باید قابلیت این راداشته باشند ۱۴۲
۲۲-۶ انتخاب زمین مدرسه ۱۴۲
۲۳-۶ تعیین جهت ساختمان مدارس ۱۴۲
۲۴-۶ جدول برنامه فیزیکی هنرستان هنر ۱۴۴
۷ – فصل هفتم مصادیق
۱-۷ مدرسه هنرسنگاپور ۱۴۹
Alpha high school 7-2 ۱۵۳
Paschalis school ۷-۳ ۱۵۸
Zhangde Primary School 7-4 ۱۶۱
High Tech High International School 7-5 ۱۶
۶-۷ مدرسه معماری کرنل Cornell ۱۶۷
۷-۷ مدرسه معماری اهدائی اهیو Ohio ۱۷۰
۸-۷ مدرسه ی معماری اسلو نروژ ۱۷۲
۱۱-۷ مدرسه معماری ندرلند در شهر رتردام ۱۷۶
منابع و ماخذ
کتاب
۱-محمد تقی ندیمی و محمدحسین بروج،آموزش و پرورش(ابتدایی،راهنمایی ومتوسطه)،انتشارات مهرداد،چاپ پنجم،زمستان ۱۳۸۰
۲-فصلنامه تعلیم و تربیت،مقاله سیرتحول وشکل گیری برنامه آموزشی متوسطه در ایران،دکتر زهراگویا،سال پانزدهم،شماره۱،بهار ۱۳۷۸
۳-منیره رضایی،نقش آموزش وپرورش در توسعه سیاسی_اجتماعی وآموزش وپرورش حساس
به جنسیت،مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش
وپرورش،انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت،۱۳۸۳
۴-شورای تحقیقات سازمان آموزش وپروش خراسان شمالی،چکیده پایان نامه های فرهنگیان استان خراسان شمالی،انتشارات دانشگاه فردوسی،۱۳۸۵
۵-احمدنویدی،چکیده تحقیقات آموزش فنی و حرفه ای،گروه پژوهشی آموزش های فنی و حرفه ای پژوهشکده تعلیم و ترببیت،۱۳۸۳
۶-آموزش های فنی و حرفه ای در قرن بیست و یکم،ترجمه عبدالحسین نفیسی،انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت،۱۳۸۲
۷-فصلنامه مدرسه نو،بهار۷۵
۸-فصلنامه مدرسه نو،بهار۷۶
۹-مقررات ملی ساختمان،مبحث ۱۲ – ایمنی و حفاظت
۱۰-احمدصافی،سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران،انتشارات سمت،۱۳۷۵
۱۱-معین الدینی،ارسطو،ضوابط طراحی فضاهای آموزشی
۱۲-مرتضی کسمایی،پهنه بندی اقلیمی فضاهای آموزشی،سازمان نوسازی مدارس کشور،۱۳۷۶
۱۳-مرتضی کسمایی،اقلیم و معماری
۱۴-آمارنامه استان خراسان شمالی
۱۵-شهرناز مرتضوی،فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط،انتشارات سازمان نوسازی مدارس کشور،۱۳۷۶
۱۶-دکتر علی غفاری،اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی
۱۷-موسویان،محمد رضا،اصول و مبانی معماری و شهرسازی،۱۳۷۰
۱۸-دی.کی.چینگ،فرانسیس،معماری؛فرم،فضا،نظم،مترجم زهرا قراگوزلو،انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۷۰
۱۹-گروهی از مولفان،جغرافیای استان خراسان،شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران،۱۳۸۰
۲۰-فدایی،احمد،جغرافیای شهرستان اسفراین،انتشارات آستان قدس رضوی
۲۱- چکیده از مقاله ای تحت عنوان هویت در مدارس،مرکزتحقیقات سازمان توسعه،تجهیزونوسازی مدارس
۲۲- آنگوس جی مک دونالد- ترجمه محمد احمدی نژاد، سازه و معماری ،۱۳۸۴
۲۳- سمیع آذر،علیرضا،(بهار۷۶)نقش محیط کالبدی در پویایی آموزش و پرورش
نوین،دفتر تحقیقات و پژوهش سازمان توسعه و نوسازی مدارس،نشریه مدرسه نو
۲۴- ذو اشتیاق،پرویز،مهندسی روشنایی،چاپ اول،دهخدا
۲۵- اندیشه های کاربردی نور در فضاهای آموزشی،علی اصغر اکبری،عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)
۲۶- معیارهای طراحی روشنایی داخلی مدارس،مرکز تحقیقات سازمان نوسازی مدارس ایران
۲۷- رستم گلمحمدی ،بررسی آلودگی صدای مدارس و راههای رفع آن،جلد اول،۱۳۸۴،گزارش تفصیلی طرح
۲۸- انتخاب رنگ مناسب برای فضای آموزشی،جهاد دانشگاهی ، ۱۳۷۷
۲۹- بوروشور رنگ مناسب فضاهای آموزشی در دوره ابتدایی،راهنمایی و متوسطه،معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران،۱۳۸۲
۳۰- نگرشی تحلیلی بر تحولات کیفی در طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی ،فصلنامه مدرسه نو،بهار۷۶
۳۱- طراحی مدارس خاص دختران با توجه به اشراف،محرمیت و آسایش،گروه پژوهشی معماری و طراحی محیطی،جهاد دانشگاهی تهران ، بهمن ۱۳۸۴
۳۲-اداره کل شهرسازی و معماری شهرداری تهران،امور مهندسین ناظر:مجموعه ضوابط،مقررات و بخشنامه ها،انتشارات قلم،چاپ دوم،۱۳۸۱
۳۳-جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران،ویژگی ها و نیازهای خاص مدارس دخترانه شهر تهران،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدازس،۱۳۷۸
۳۴-غفاری،علی،پیرجلیلی،ناصر و زهره دانش مهر،اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس،۱۳۷۷
۳۵-قانون مجازات اسلامی
۳۶-مهندسین مشاور آتک،طرح جامع ساماندهی تهران،مصوب ۲۰/۸/۱۳۷۰
۳۷- دکتر علیرضا سمیع آذر- مجله صفه ،مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید.
۳۸- چکیده ای از تحقیق روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی تابستان ۱۳۸۴-دفترفنی و تحقیقات
۳۹-دکتر محمد مهدی محمودی،طراحی فضاهای آموزشی با استفاده از فرم های انعطاف پذیر،سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور،۱۳۸۴
۴۰-جهاد دانشگاهی،انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای آموزشی،سازمان نوسازی مدارس،۱۳۷۷
۴۱-ابراهیمی دستگردی،علی،طراحی فضاهای آموزشی نظام جدید،سازمان نوسازی مدارس،۱۳۷۶
۴۲-فصلنامه مدرسه نو،مقاله ویژگی های یک مدرسه ایده آل،عاطفه پورزال،شماره ۹
۴۳-جهاد دانشگاهی،ویژگی ها و نیازهای خاص مدارس دخترانه شهر تهران،سازمان نوسازی مدارس،۱۳۷۸
۴۴-کتابچه تحقیقاتی سازمان نوسازی مدارس،ضوابط و استانداردهای فضاهای آموزشی ،