پاورپوینت بررسی معماری دوران قاجار و پهلوی
بخشی از مطلب
معماری ایران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی دچار هرج و مرج و
آشفتگی شد در این دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهایی هستیم که هر کدام
بیانگر یکی از مکاتب فکری دوره هایی مشخص از تاریخ ایران هستند :
کاخ مرمر به تقلید از معماری سنتی و عمارت شهربانی کل کشور به تقلید از تخت
جمشید و ساختمانهای بلدیه ) شهرداری ) و پستخانه به شمال و جنوب میدان
امام ( سپه ) به تقلید از معماری نئوکلاسیک فرانسه ساخته شدند . در این
دوره تلاش می شد که پیوندی بین سه طیف فکری به وجود آید : ساختماهای وزارت
امور خارجه ، اداره پست ، صندوق پس انداز بانک ملی را در واقع می توان به
عنوان نمونه این گونه ساختمانهای التقاطی نام برد . این گرایشهای متفاوت و
بعضا متضاد در معماری این دوره ناشی از اختلاف در گرایشهای سیاسی و
ایدوئولوژیک این عصر از تاریخ ایران است که ریشه در جریانهای عقیدتی -
سیاسی اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی دارد . جریانهای مذکور را می
توان به سه دسته تقسیم کرد :
گروه اول ، سنت گرایان ، که اساس تفکر سیاسی و بینش دینی آنها هماهنگی دین
با سیاست و احیاء و توسعه سنتهای هزار ساله جامعه ایرانی بود . پرچمداران
این نهضت در آن برهه از زمان شیخ فضل الله نوری بود و بعد از ایشان سید حین
مدرس ادامه دهنده راه وی گشت .
گروه دوم ، غرب گرایان ، که اساس ذهنیت آنها ، به گفته تقی زاده ، بر تقلید
از فرق سر تا انگشت پا از غرب در همه شئون اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی بود .
هسته اصلی این گروه را تحصیل کردگان ایرانی تشکیل می دادند که تازه از
اروپا به ایران برگشته بودند .
گروه سوم ، ملی گرایان ، که بنیاد فکری آنها بازگشت به عظمت امپراتوری
هخامنشی و ساسانی بود . این گروه فرهنگ اسلامی و فرهنگ اروپایی را غیر
ایرانی می دانستند و بعنوان جایگزین آنها بازگشت به فرهنگ آریایی دوهزار و
پانصد ساله با دین و مذهب بود . که این امر ناشی از جریانهای به اصطلاح
روشنفکرانه مادی گرایی و توسعه و ترویج نظریات سوسیالیسم و مارکسیسم در بین
طبقه تحصیل کرده اروپا بود . این دو جری فکری اثبات خود را در تخریب آثار
گذشته می دید و سعی داشت هر چه را بوی گذشته می داد از بین ببرد .
در سایر شئون اجتماعی کشور نیز ما شاهد تقابل این بینشهای متفاوت هستیم .
بعنوان مثال در ادبیات ، گروه غرب گرا ، تغییر خط فارسی به لاتین را - به
سبک آتاتورک در ترکیه - علم کرد و گروه ملی گرا نیز عرب زدایی از خط و
ادبیات فارسی را مطرح نمود و گروه سنت گرا برخود واجب دید که از سنت سعدی و
حافظ و دیگر بلند پایگان آسمان ادب ایرانی پاسداری نماید .
در ادبیات به زعم مردان بزرگی چون استاد دهخدا ، استاد همایی و استاد
فروزانفر و دیگر عزیزان اقدامات غرب گرایان و ملی گرایان بی نتیجه ماند و
تحول جدیدی در ادبیات از بطن شعر و ادبیات سنتی تراوش کرده و رشد نمود .
لیکن در معماری به دلیل انتصاب غرب گرایان و تحصیل کردگان بوزار پاریس و بعدا مکتب فلورانس و رم در شهرسازی انگلستان و امریکا شد .
گرچه گودار و ماکسیم سیرو ازنظر تفکر ، ارزش زیادی برای معماری سنتی و
تاریخ تحول آن قایل بودند و در این رهگذر خدمات ارزشمندی به ثبت تاریخ
معماری ایرانی نمودند ولی خود شخصا از پیروان مکتب نئوکلاسیک و یا به
عبارتی ملی گرایان نوین بودند . شاهد این واقعیت ، ساختمان موزه ایران
باستان که تقلیدی از طاق کسری است .
غلبه مکتب غرب گرایان در مدارس معماری کشور ، کار را بدانجا کشید که توصیف
مسجد جامع اصفهان ، میدان نقش جهان ، گنبد سلطانیه ، طاق کسری و تخت جمشید
را باید از اروپاییان و ترجمه کتابهای آنها دریافت میکردیم . دانشجویان و
مهندسان معمار این مرز و بوم اقدامات هوسمان در پاریس و هوارد در انگلستان و
کارهای میکل آنژ در فلورانس و رم را بهتر از کاخ گلستان ، مسجد شیخ لطف
الله و کاخ سروستان می شناختند و اطلاعات مربوط به طاق کسری که از عجایب
روزگار خود بوده برای متخصصین محدود به این بود که بنا در خاک عراق است .
نتیجه این انفعال فرهنگی ، بخصوص در زمینه معماری ، عرضه و تکمیل سبکهای
مختلف معماری اروپا و امریکا در دهه های اخیر به کشور بوده است . با تسلط
فکری غرب گرایانه بر معماری کشور و فاصله گرفتن از معماری سنتی کار بدانجا
کشید که تخریب بنا های گذشته در توسعه های جدید شهری و تخریب کاروانسراهای
قدیمی در احداث جاده های بین شهری عملی پسندیده و تجدد گرایانه تلقی شد .
این وضع باعث گردید که بسیاری از بناهای باارزش متروک و یا مخروبه گردد .
همانگونه که تقلید کورکورانه از معماری غرب باعث انحطاط هنر و معماری این
مرز و بوم شد ، تقلید از معماری گذشته و سنتی نیز به معنی ارتجاع و قهقرا
رفتن گشت . تحول و تعالی هر هنری بستگی به شناخت دقیق آثار گذشته و درک
صحیح ضرورتها و نیازهای حال جامعه دارد تا با استفاده از فرهنگ و سنت
دیرینه و خطا و صواب گذشتگان و در جهت جوابگویی به نیازهای جامعه ،و.....