پاورپوینت بررسی ضوابط معماری کلاس ، آتلیه و کارگاه معماری
هر یک از رشته های آموزشی برای دروس عملی دارای آتلیه ها و کارگاه هایی با
عملکردهای مختلف و مخصوصی هستند که برخی از آنها نیز بین دو یا چند رشته
مشترک است . در طراحی کارگاه ها بهتر است ضوابط زیر رعایت گردد :
- کارگاه ها می بایست قابل انعطاف با تغییرات و روش های آموزشی و تکنولوژی
باشد . به نحوی طراحی شوند که این تغییرات را پذیرا باشند .
- با توجه به افزایش عده ی دانشجویان ، درصدی متناسب و اضافه بر احتیاجات
در نظر گرفته شود تا توسعه ی آن در آینده به آسانی امکان پذیر باشند .
- فقط قسمت های اصلی بصورت دائمی طراحی و اجرا شوند و بقیه فضاها به گونه ای طراحی شوند که انعطاف پذیر باشند .
- برای کارگاه هایی که در آنها فعالیت های عملی با دستگاه ها و ابزار بخصوص
انجام می گردد، مانند کارگاه چوب و .... فضایی مخصوص مسئول کارگاه در نظر
گرفته شود .
- کارگاه و اتاق پروژه طبق نیاز هر گروه آموزشی باید پیش بینی شود .
- هر دانشجو دارای میز جداگانه ای برای انجام تمرینات خواهد بود . این
میزها در کارگاه های مختلف آرایش خواهد داشت . همچنین برای هر کارگاه
تعدادی میز کار گروهی در نظر گرفته می شود که مربی کارگاه آموزش های لازم
را بصورت نظری و با استفاده از تخته سیاه به دانشجویان ارائه می دهد .
- تأمین نور طبیعی در معدودی از آزمایشگاه ها و کارگاه ها اساسی شمرده می
شود . نور طبیعی را در کارگاه های کوچک می توان از پنجره تأمین کرد ولی در
کارگاه های بزرگ تأمین نور از سقف اقتصادی تر است و قابلیت انعطاف فضاها و
تغییرات را بیشتر می کند .
- در کارگاه هایی که از عناصر سنگین جهت آموزش استفاده می شود ، معمولاً
دارای ارتفاعی بیش از 3 متر (تا 6 متر) با بار بیش از 700 کیلوگرم بر
مترمربع یا دهانه ساختمانی بزرگ با وسعت فضای بیش از 100 مترمربع می باشد .
به همین دلیل گاهی مناسب تر است که خارج از قالب اصلی ساختمان (پیوسته یا
منفصل از آن ایجاد گردند) . سطوح سرانه پیشنهاد شده برای این قیبل از فضاها
به طور متوسط 10 مترمربع و دامنه آن از 5 تا 20 مترمربع متغیر است .
- در هر کارگاه متناسب با نیاز تجهیزات و دستگاه های لازم قرار داده می شود و برای هر یک محدوده ی کاری در نظر گرفته می شود .
- بهتر است که استقرار کارگاه ها متناسب با عملکرد و فعالیت داخلی صورت
پذیرد و کارگاه هایی که دارای سر و صدای بیشتری هستند و همچنین کارگاه هایی
که می توانند مکمل یکدیگر باشند در جوار هم قرار گیرند ، در آتلیه های
طراحی نیز برای هر دانشجو یک میز عملیاتی در نظر گرفته می شود و ابعاد هر
میز که 100×80 سانتی متر می باشد به همراه صندلی سطحی برابر با 150×100
سانتی متر را اشغال می کند.
در یک بررسی کلی می توان گفت که کارگاه ها از سه بخش تشکیل شده اند :
الف – فضای کار با مکان هایی جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهای خدماتی پشتیبانی از قبیل انبار ، سرویس های بهداشتی و ...
ج – فضاهایی با عملکرد مدیریت آموزشی شامل اتاق اساتید ، اتاق سرپرست و محلی جهت نگهداری نمونه کارهای انجام شده .
در طراحی کارگاه ها بهتر است ضوابط زیر رعایت گردد :
- کارگاه ها می بایست قابل انعطاف با تغییرات در روشهای آموزشی و
تکنولوژی باشد و به نحوی طراحی شوند که این تغییرات را پذیرا باشند .
- با توجه به افزایش عده دانشجویان ، درصدی متناسب و اضافه بر احتیاجات
در نظر گرفته شود تا توسعه آن در آینده به آسانی امکان پذیر باشد .
- فقط قسمت های اصلی به صورت دائمی طراحی و اجراء شوند و بقیه فضاها به گونه ای طراحی شوند که انعطاف پذیر باشند .
- برای کارگاه هایی که در آنها فعالیتهای علمی با دستگاه ها و ابزار
بخصوص انجام می گیرد ، مانند کارگاه چوب و ..... فضایی مخصوص مسئول کارگاه
در نظر گرفته شود .
- گنجایش کارگاه ها بطور متوسط بری 40 تا 30 نفر پیش بینی گردد .
- تأمین نور طبیعی جزء در معدودی از آزمایشگاه ها و کارگاه ها ، اساسی
شمرده می شود (در عین حال کارگاه ها باید برای آزمایشات قابل تاریک شدن
باشد .)
- کارگاه هایی که از عناصر جهت آموزش استفاده می شوند ، معمولاً دارای
ارتفاعی بیش از 3 متر (تا 6 متر) با بار زنده بیش از 700 کیلوگرم بر
مترمربع یا دهانه ساختمانی بزرگ با وسعت فضای بیش از 100 مترمربع می باشد .
به همین دلیل گاهی مناسب تر است که خارج از قالب اصلی ساختمان (پیوسته یا
منفصل از آن ایجاد گردند) . سطح سرانه پیشنهاد شده برای این قبیل فضاها
بطور متوسط 10 متر مربع و دامنه آن 5 تا 20 مترمربع متغیر است.
- نور طبیعی را در کارگاه های کوچک می توان از پنجره تأمین کرد ولی در
کارگاه های بزرگ تأمین نور از سقف اقتصادی تر است و قابلیت انعطاف فضاها و
تغییرات را بیشتر می کند.
در یک بررسی کلی می توان گفت که کارگاه ها از سه بخش تشکیل شده اند :
الف – فضای کار با مکان هایی جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهای خدمات پشتیبانی از قبیل انبار ، سرویس بهداشتی و ...
ج – فضاهایی با عملکرد مدیریت آموزشی شامل اتاق اساتید ، اتاق سرپرست و محلی جهت نگهداری نمونه کارهای انجام شده .
و....