
پاورپوینت بررسی تناسبات و هندسه در طبیعت و معماری
بخشی از مطلب
ابتداییترین شیوه درجه بندی ، تقسیم دایره به شش قسمت بود . زیرا با شعاع
دایره میتوان این کار را کرد و سپس با استفاده از روشهای هندسی آن را به 3
و یا 12 تقسیم و سپس به 60 قسمت تقسیم نمود . این تقسیم هنوز هم در بسیاری
از مسائل رایج است . مصریان باستان دستگاه اندازهگیری خود را در معماری
بر این اساس تنظیم میکردند . خصوصاً اینکه عدد دوازده که در این نظام
ایجاد میشود عددی کامل در دید آنها بود و مجموع اعداد مثلث قائمالزاویه
اوسیریس (5، 4، 3) را ایجاد میکرد . این نظام در بین مسلمین به « نظام
ستینی » مشهور است و هنوز هم ، بسیاری از حوزهها از جمله ساعت ، نجوم و
... به این سیستم طبقهبندی میشوند .
سعید با تفصیل بیشتری سعی کرده به کارگیری نظام ستینی را در معماری کهن مصر
و خصوصاً در معبد بزرگ آنها (معبد سوستریس اول ، معبد آن کاب شمالی و معدب
رامسس چهارم) نشان دهد . مصریان معماری خود را بر اساس نظام مقدس دوازده
تایی شکل می دادند . البته ریشة دوازده هم به عدد سه می رسد و خصوصاً مثلث
اوسیریس که در نزد مصریان جایگاهی مقدس داشت و فیثاغورس این مطلب را بعدها
از مصریان آموخت . اضلاع این مثلث با اعداد (4، 3، 5) متناظر بودند که
مجموع آنها عدد 12 یعنی کلید اندازهگیری مصریها را ایجاد میکرد[3].
آیتاللهی مستطیل را مستعطیل افلاطونی مینامد و در مورد آن مینویسد :
نسبت در هر کهن غرب در دورانهای پیش از تسلط « بخش طلایی» بعد از
نسبت ، رایجترین اندازهها بوده است . نکتة جالب توجه این است که در
خرد نگارههای ایرانی نیز پس از نسبت طلایی بیشتر از این اندازه استفاده
شده است » . (آیت اللهی ، 1376، 191)
به گفته لولر:
« ، سطح مربع را تقسیم میکند ، شکل حجمدار معکب را تقسیم میکند و
در آن هنگام به یاد میآوریم که همه چیز در جهان آفرینش یک حجم است . از
نظر ساختاری در تشکیل هر حجم، سه گوشه ضرورت پیدا میکند . از این روست که
تثلیث اصل آفریننده کلیه اشکال است . مکعب یکی از نمادهای نخستین جهان صوری
است ». (همان، ص 67)
البته توجه به نظام سه در تمدنهای کهن دیگر هم نمونههایی داشته است که
کریچلو به برخی از آنها اشاره دارد . به طور مثال در فرهنگ ذن ژاپنی و چین
باستان مثلث نشان از سه قطب انسان، بهشت و زمین بوده است . در هندسة تمثیلی
هندو، شش ضلعی به عنوان دو مثلث درهم آمیخته به نام « چاکرای روشینو »
خوانده میشد که یکی از آنها مثلث « شیوا » و دیگری مثلث «شاکی» نامیده
شدهاند[4] نهایتاً حضور همین مثلث را در فرهنگ یهود و مسیح و تثلیث آنها
میتوان مشاهده کرد . مثلثهای درهم آمیخته هندو در فرهنگ یهود به عنوان
مهر حضرت داود ، ستارة داوودی لقب میگیرند و مطابق تأویلات آنها با شش صفت
الهی یعنی قدرت، عظمت، عقل، عشق، ترحم و عدالت تناظر می یابد . نهایتاً در
فرهنگ گوتیک به شکل بارزتری تثلیث پدر ، پسر و روح القدس به عرصة هندسه و
معماری راه پیدا میکند .
و.....
فهرست مطالب
مقدمه
واژه شناسی هندسه
تعریف هندسه در میان فیلسوفان
هندسه در معماری
شیوه صحیح الگوبرداری از هندسه طبیعت در معماری
هندسهها و تناسبات زرین در طبیعت و معماری « هندسه مقدس »
تعریف تناسب
هندسه و تناسبات بر اساس تقسیم دایره بر 8، 4، 2 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
مستطیل ظلایی :
ترکیب هندسه 3 و 5 در طبیعت ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری
هندسه و تناسبات بر اساس تقسیم دایره بر 9، 6، 3 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
هندسه تناسبات بر اساس تقسیم دایره به 10 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
نسبت های طلایی در اهرام و معبد پارتنون
تناسب طلایی یا توالی فیبوناچی
رسم مارپیچ طلایی یا فیبوناچی
روش جبری برای بدست آوردن عدد طلایی :
روشهای هندسی برای بدست آوردن عدد طلایی
|
کلمات کلیدی مرتبط:
تناسبات در معماری
,هندسه در معماری
,هندسه طبیعت و معماری
,پاورپوینت هندسه در معماری
,هندسه و تناسبات بر
,هندسه تناسبات
,تناسبات در معماری :
,نسبت های طلایی در
,اهرام و معبد پارتنون
,تناسب طلایی یا توالی فیبوناچی
,رسم مارپیچ طلایی یا فیبوناچی
,روش جبری برای بدست آوردن عدد طلایی :
,روشهای هندسی , |
پاورپوینت بررسی تناسبات و هندسه در طبیعت و معماری
|
|
تاریخ ایجاد
15/02/1399 12:00:00 ق.ظ
تعدادبرگ: 78 اسلاید .
قیمت: 8000 تومان
حجم فایل: 5269 kb
|
تعدادمشاهده
60
|
|
|
|
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 ساعت 04:11