چکیده:
منطقه 22تهران به دلیل موقعیتش نسبت به کلان شهر تهران وتنوع در ویژگی های
فیزیکی زمین عمدتا به استقرار کاربری ها درمقیاس کلان اختصاص پیدا کرده
شرایط اب و هوایی ، دیدومنظر ، پوشش طبیعی زمین ، تنوع درعناصر محیط طبیعی و
وجود انواع کاربری های ورزشی ، فضای سبز و امکانات ارتفاعات شمالی و نظایر
آن و همین طور وجود سایت در اتوبان تهران – شمال باعث شده به این منطقه
هویت (تفریحی وگذران اوقات فراغت) قائل شوند.
در راستااهدافی چون موارد زیر شایان ذکر است:
1توجه به امکانات بالقوه موجود در منطقه و استفاده از آن ها در راه جلب گردشگران.
2 ساخت و ساز همسان با طبیعت و توپوگرافی منطقه.
3 افزایش تعاملات اجتماعی از طریق ایجاد فضاهای همگانی.
4طراحی و ایجاد کاربری های فرا منطقه ای و فرا شهری با توجه به قابلیت
های این منطقه از لحاظ بکر بودن زمین.
5 ایجاد عملکرد های فرا منطقه ای وفرا شهری به منظور ایجاد محیطی برای جذب توریست وگردشگر.
حال به دلیل عدم وجود مرکز تفریحی و اقامتی متناسب با شرایط موجود در این
منطقه تصمیم بر آن شد که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده و پایان نامه
را به این موضوع اختصاص دهیم.
فهرست
کلیات 9
چکیده 13
فصل اول : شناخت تهران واقلیم آن
بررسی امکانات بالقوه منطقه 22 تهران در راستای جذب توریست 15
پتانسسیلهای توسعه منطقه وتوانمحیطی – کارکردی 15
جغرافیا و خصوصیات اقلیمی منطقه مطالع 18
جریان هوا و سایر پارامترهاى جوى 19
امکانات وتسهیلات دسترسی 21
توزیع جمعیت وکاربردی در منطقه 2223
معرفی پارک جنگلی چیتگر 25
تاریخچه 25
موقعیت 25
فصل دوم : مبانی نظری
صنعت هتلداری و پذیرایی از گذشته تا حال 31
مقدمه 31
تاریخچه صنعت هتلداری در جهان 31
فصل سوم : ضوابط واستانداردها
مقدمه 35 حداقل شرایط لازم برای استاندارد هتلها 35 ارزیابی امتیازات 37 -1 شرایط کلی
-1-1 پاکیزگی )نگاه کنید به اتاق خوابها: خانه داری و کیفیت رختخواب( 39 -2-1 خدمات کلی 40 -2 خدمات - توجه به میهمان
-1-2 شرایط کلی پذیرش میهمان 41 -2-2 رزرواسیون و قیمتها 43 -3-2 تسویه
حساب میهمان 44 -4-2 خدمات حفظ و نگهداری و باربری 44 -5-2 خدمات رساندن
پیغا 46
3- رستوران
3-1- خدمات غذا و نوشابه 47 3-2- خدمات نوشیدنیهای سرد و گرم 50
3- خدمات صبحانه 50 3-4- خدمات ناها 51 3-5- خدمات شام 52 3-6- نوشیدنیهای سرد و گرم و غذای سبک 53
-4 خدمات عمومی اتاق (Room Service) -1-4 خدمات غذا در اتاق )ارائه خدمات غذا و نوشیدنی به صورت Room Service) .)) 54
-2-4 تلفن بیداری صبح )سرویس بیدار شدن میهمان 46
-3-4 واکسی 57
-4-4 لباسشویی 57 -5 اتاق خوابها - آسایش میهمان
-1-5 کیفیت کلی 58
-2-5 خانه دار 60 -3-5 سجاده و وسایل نماز 61 -4-5 ابعاد و اندازهی اتاق 61
-5-5 کیفیت تخت و تشک خواب 62 -6-5 کیفیت وسایل و تجهیزات خواب 63
-7-5 گرمایش ، سرمایش وتهویه هوا 64 -8-5 روشنایی 65 -9-5 پنجرهها 66 -10-5 کیفیت پردهها 66 -11-5 کیفیت کف پوش .67
-12-5 مبلمان اتاق 68 -13-5 یخچال .71 -14-5 تلویزیون .71 -15-5 رادیو 72 -16-5 تلفن ها .72
-17-5 لوازم تحریر 74
-18-5 سشوار 75
-19-5 سوئیتها 75
-20-5 متفرقه 76 -6 سرویسهای بهداشتی ، زیردوشیها ، تسهیلات متصل به اتاق خوابها
-1-6 کیفیت کلی در انواع حمام ها 77
-2-6 نظافت و پاکیزگی حمام ها 78 -3-6 وسایل حمام 78 -4-6 حولهها و لوازم
آرایشی بهداشتی 80 -5-6 حمامها و سرویسهای بهداشتی اتاق ها 81 -6-6 تعداد
حمامها و دسترسی 82 -7-6 لگن دستشویی 82 -8-6 اتاق خواب و توالتها 82 -9-6
تعداد توالتها 82 -10-6 دسترسی به توالتها 83 -7 کیفیت غذا
-1-7 کیفیت کلی غذای میهمان 83 -8 فضاهای عمومی
-1-8 کیفیت کلی 84
-2-8 محوطهی پذیرش 86
-3-8 خدمات عمومی 87
-4-8 رستورانها 87
-5-8 نمازخانه 88
-6-8 محل نشیمن )لابی( 89 -7-8 گرمایش ، سرمایش ، روشنایی و تهویه 90
-8-8 راهروها و راه پلهها 91
-9-8 آسانسورها 92
-10-8 تلفن عمومی 93 11-8 توالت های عمومی 94 -9 شرایط عمومی
- مقررات الزامی 95 -2-9 ایمنی و امنیت 95 -3-9 محل پارک اتومبیل )پارکینگ(
96 -4-9 محوطه ها و فضای سبز 97 -5-9 پیوستها یا ساختمانهای جانبی 98 -6-9
نیروی انسانی و آموزش 98
-10 هتلهای میراثی 98
فصل چهارم : نمونه های دیده شده ومرتبط باطرح
هتل نیزه 102
هتل هلیکس 108
هتل داریوش 114
هتل پارمیس 118
فصل پنجم : روند رسیدن به طرح
کانسپت 124
نقشه های پروژه 125
منابع ومناخذ 141