نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

: مطالعات طراحی هنرستان دخترانه - رساله پایان نامه آموزشکده فنی دخترانه

: مطالعات طراحی هنرستان دخترانه - رساله پایان نامه آموزشکده فنی دخترانه

تاریخ ایجاد 09/01/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 178 برگ ورد   قیمت: 18000 تومان     تعدادمشاهده  1


 صفحه فایل Word به همراه شکل و نمودار
مطالعات هنرستان دخترانه
فهرست مطالب:
پیش گفتار :                                                  13
فصل اول : مفاهیم بنیاد ی در تعریف مسئله:                       
 1-1-  تعریف آموزش و پرورش                                16   
1-1-1- بررسی نظام آموزش و پرورش در ایران                               16                    
1-1-2- دیدگاههای نظام تحصیلی                         17          
1-1-2-1- آموزش و پرورش پیش از دبستان                      17          
1-1-2-2- دوره ابتدائی                                              18
1-1-2-3- دوره راهنمائی                              19   
1-1-2-4- نظام آموزش دوره متوسطه                             20
1-2- تعریف مدرسه:                                                                   
1-2-1- وجوه تکامل جسمی نوجوان                                   21                                   
1-2-2- تفاوت های دختر و پسر                                22
فصل دوم : مکان یابی کالبدی فضا های آموزشی                24
2-1-سازگاری                                           25
2-2- آلودگی های محیطی                            25
2-2-1-آلودگی صوتی                         25
2-2-2-آلودگی هوا                         26
2-2-3-آلودگی محیط                        26
2-2-4-آلودگی بصری                        26
2-3-    ارتباط با کاربری های مختلف                     27
2-3-1- کاربری آموزشی و کاربری مسکونی                    27
2-3-2- کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی                    27
2-3-3- کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی                    28
2-3-4- کاربری آموزشی و کاربری تجاری                           28
2-3-5- کاربری آموزشی و فضاهای سبز شهری                         28
2-3-6- کاربری آموزشی و شبکه ارتباط و حمل و نقل شهری            28
2-3-7-  کاربری آموزشی و دیگر تاسیسات شهری                 29
2-4-    ویژگی های فرم وحجم کالبدی مدارس: 
2-4-1-سیمای شهری مدارس                                     30
2-4-1-1-مدرسه و گره شهری                        30
2-4-1-2- خط آسمان فضاهای آموزشی                             30
2-4-1-3- ساماندهی فضائی در فضاهای آموزشی                         30
2-4-2- کالبد و عوامل فیزیکی موثر بر فضای آموزشی                      31
2-4-2-1- مبلمان آموزشی در کلاس درس                       35
فصل سوم: مطالعات موردی در معماری مدارس ایران 
3-1- مدارس قدیم                             37
مدارس و مراکز علمی بزرگ                        37
ویژگی های معماری مراکز آموزشی ایران باستان                     38
3-2-    مدارس سنتی                            42 
مدارس صفوی"الگوی کلاسیک مدارس سنتی ایران"                      43
-    مدرسه خان شیراز                              43
-    مدرسه چهارباغ اصفهان                          44
3-3- مدارس کنونی :                                 45
3-3-1 - پیدایش مدارس جدید                          45
3-3-2- مدارس خارجیان                        49
3-3-3- گسترش مدارس مدرن                          52
3-4- مدارس فردا                             54
فصل چهارم: سازماندهی فضائی در فضاهای آموزشی 
4-1- سازماندهی مرکزی                    56
4-2-    سازماندهی خطی                     72
4-3-    سازماندهی شعاعی                    85
4-4-    سازماندهی مجموعه ای یا گروهی                90
فصل پنجم : کالبد فیزیکی فضاهای آموزشی :                                       
تراکم جمعیت کلاس درس                                            96
خصوصیات فیزیکی کلاس درس:                                 97
-    نور در کلاس درس:                                       98             
-    صوت در کلاس درس:                            99             
-    شرایط حرارتی کلاس درس:                                       100
-    تهویه کلاس درس:                                    101
-    الگوی چیدمان کلاس درس:                               103
-    رنگ کلاس درس:                                    104
-    فرم کلاس درس:                                      107
بررسی ابعاد و اندازه مبلمان آموزشی در کلاس:                          109
تقسیم بندی فضاها ی آموزشی                    113                                                    
فصل ششم : مطالعات کالبدی بستر طرح (تهران-پاکدشت)                    118
فصل هفتم: بررسی و تحلیل نمونه موردی  مدرسه البرز:                                           151
172:                                                                     Reim نمونه موردی مدرسه
فصل هفتم: ارائه طرح:
 
 
فصل اول : مفاهیم بنیادی در تعریف مسئله 
1-1- تعریفی بر آموزش و پرورش: 
با توجه به تعاریف و تعاریف مختلفی که از آموزش و پرورش در کشورهای مختلف دنیا میشود  می توان تعاریف کاربردی – رواشناختی زیر را بیان نمود :
آموزش:
در نظام تربیتی به بخشی اطلاق می شود ،که سعی بر شکل گیری و تعالی هویت داشته ،به شکلی که بهره وران بتوانند نسبت به زمینه های مختلف علمی و ادراکی به میزانی از شناخت دست یابند که توانایی تشخیص و انتخاب آنها را داشته باشند .
پرورش: 
در نظام تربیتی به بخشی اطلاق  می گردد، که سعی داشته تا بهره وران بتوانند با استفاده از دانسته های خود در بعد هویت به ایجاد ساخت های الگویی و استنتاجی پرداخته و خود به توانایی شکل گیری و تعالی شخصیت مناسب خویش دست یابند .
 
1-1-1- بررسی نظام آموزش و پرورش در کشور ایران 
نظام آموزشی یک مجموعه پیچیده است که در آن اجزا متشکله و زیر نظامها به گونه ای سازمان یافته است تا در اثر تعامل مداوم ،هدفهای از پیش تعیین شده را تحقق بخشد.
نظام آموزش نظامی است پویا و پیوسته در حال تحول ،در این نظام ،اولأ انسان نه تنها ماده اولیه محسوب می شود بلکه استفاده کننده از محصول این نظام و مجری فعالیتهای آن نیز می باشد.بنابراین نظام آموزش با پویایی خود می تواند در آرمانهای افراد، انتظارات گروهها و نهادهای اجتماعی نیز تحول ایجاد نماید.ثانیأ ،و بالاتر از همه ،یک نظام آموزشی از جنبه های کمی و کیفی در حال رشد است . 
نظام آموزش در ایران در طول تاریخ ،با تغییر حکومتها و سر کار آمدن  سلسله ای جدید دگر گون شده و تغییر یافته است .
قبل از انقلاب اسلامی 1357 ، سازمانهای آموزشی و فرهنگی تحت عناوینی چون ، وزارت آموزش و پروش ، وزارت علوم  و آموزش عالی – که به تازگی به وزارت علوم تحقیقات و فن آوری تغییر نام یافته است –به انجام و ظیفه مشغولند .
در نظام آموزشی ایران ، تعلیمات پیش از دانشگاهی در ایران به چهار دوره تعلیمات آمادگی ، ابتدائی،راهنمایی و متوسطه تقسیم می شود . 
 
1-1-2- دیدگاههای نظام تحصیلی : 
هدف از نظام تحصیلی کمک به افراد برای داشتن هدف و جهت در زندگی ماهیت و هدایتش به سوی سعادت ، ایجاد اخلاق نیک و صفات پسندیده برای داشتن یک زندگی سالم با دیگران است . آموزش از نظر لغوی یعنی انتقال علوم و فنون بر فراگیرنده و از نظر اصطلاحی یعنی تلقین مهارتها ، عادتها ، نگرشها و عقاید به فرد . پرورش از نظر لغوی یعنی  رشد و نمو دادن و از نظر اصطلاحی به معنای شناخت فرد ، مراقبت و هدایت تدریجی و مستمر او در جهت ازرشهای مطلوب .
مفهوم کلی آموزش و پرورش ،فراهم آوردن زمینه ها و عوامل مناسب و مساعد برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن همه استعدادهای  بالقوه انسان و حرکت تکاملی او به سوی هدف مطلوب  به وسیله برنامه سنجیده و حساب شده است .1
هدف از آموزش و پرورش ایجاد کلیه امکاناتی است که فرد بتواند در ضمن آن استعدادها و توانائیهای خود را نشو و نما دهد و برای شغلی که بیش از مشاغل دیگر با علائق و توانائیهایش سازگار است و می تواند از آن طریق به جامعه خدمت بیشتری کند ، آماده شود و موجب بالا رفتن سطح معرفت و شعور اجتماعی خود گردد.
 
1-1-2-1- آموزش و پرورش پیش از دبستان :
آموزش پیش از دبستان به کودک کمک می کند تا به تجارب ادراکی و ذهنی جدیدی که احتمالأ در محیط خانواده برای وی فراهم نیست دست یابد . کودکان در چنین محیط هایی با انواع اسباب بازیها، کتابها  و سایر محرکهای محیطی و فرهنگی آشنا شده ، امکان انجام بسیاری از فعالیتهای لازم برای رشد روانی را بدست می آورند .در هر محیط نشو و نمای کودک مناسب تر و آگاهانه تر باشد شکوفایی استعدادها کاملتر و خلق و خوی کوک متعادلتر می گردد. کوکستان یکی از دوره های مهم نظام آموزش و پرورش است که به تناسب موقعیت و امکانات هر کشور کودکان 3 تا 6 ساله در آن پرورش می یابند  . برنامه کوکستان عبارتند از روزی 3 تا 5 ساعت بازی و حرکات موزون ورزش با موزیک ،نقل گفتن ،به یاد سپردن اشعار آسان ،نقاشی و خواندن سرود و ... .
این دوره جدا شدن تدریجی کودک از محیط خانه و آماده شدن او برای رفتن به مدرسه است که در طی آن با محیط تحصیلی و انضباط حاکم بر آن آشنا می شود و جنبه های مختلف رشدی (عقلی ، عاطفی ،ذهنی ،شخصیتی،اخلاقی) او پرورش یافته  و زمینه های لغت آموزی و حس تعاون و همکاری را گسترش می دهد.
 
1-1-2-2- دوره ابتدائی
دوره ابتدائی ، پنج سال آموزش عمومی ، اجباری و رایگان است که از حداقل 6 سال سن شروع و تا حداکثر 15 سال در مدارس شهری و 17 سل در مدارس روستایی ادامه می یابد. 
کودک در این دوره با زندگی جمعی خارج از خانواده آشنا شده و به تدریج به آن عادت می کند و طبق اصول صحیح به رشد فردی برای زندگی اجتماعی می رسد و ضمن تطبیق خود با محیط ، تواناییهای ساده او از قبیل استعداد گوش کردن ، سخن گفتن ،فهمیدن مطالب دیگران ،فهماندن نظر خود به دیگران ، فکر کردن ، استدلال کردن و استنتاج نتیجه های ساده ، آمادگی برای درک ارزشها ،شمردن و حساب کردن و اندازه گرفتن ، شناخت وقت ،دوختن ، ساختن ، ایجاد کردن در سطح ابتدائی و متناسب با شرایط رشدی ، پرورش می یابد.
 
کودکان در مدرسه یاد می گیرند که چگونه از دست و مغز و نیروهای بدنی و فکری به صورت توﺃم و هماهنگ استفاده کنند و با کسب توانائیها  و مهارتها برای مقابله با زندگی آماده شوند . در دوره ابتدائی خواندن ، نوشتن و حساب کردن ،معلومات و اطلاعاتی در زمینه های دینی ، معنوی ، اجتماعی و اقتصاد متناسب با سنین کودکی آموزش داده می شود سال تحصیلی در این دوره از هفته آخر شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد . مدارس در هر سال تحصیلی حداقل باید 200 روز دایر باشد و ارتقاء از کلاسی به کلاس بالاتر موکول به نتیجه امتحاناتی است که هر سه ماه یک مرتبه ظرف یک سال تحصیلی از شاگرد گرفته می شود که شرایط و ترتیبات آن توسط آئین نامه امتحانات ابلاغ می گردد. از دانش آموزان کلاس 5 امتحان نهائی بعمل می آید . این امتحانات به صورت هماهنگ و یکنواخت برگزار شده و به فارغ التحصیلان گواهی پایان دوره اعطا می شود . اگر دانش آموزی دو سال متوالی در یک سال تحصیلی مردود شود . با رعایت شرایط سنی و مقررات دیگر می تواند برای بار سوم در همان پایه تحصیلی ثبت نام کند . 
 
1. جزوه شماره 1 دفتر همکاری حوزه و دانشگاه گروه علوم تربیتی
مدارس ابتدائی در ایران شامل مدارس دولت ،غیر انتفاعی،
استثنائی ، خارجی ، تطبیقی ، شاهد ،نمونه ، شبانه , عمومی و تکمیلی بزرگسالان ، اقلیتهای مذهبی ، عشایری مدارس ضمیمه و دانشکده های علوم تربیتی و مراکز تربیت معلم است .
 
1-1-2-3- دوره راهنمایی: 
یکی از دوره های تحصیلی در آموزش عمومی ایران دوره راهنمایی تحصیلی است .گروه سنی مشغول به تحصیل در این دوره ،نوجوانان 11 تا 13 ساله اند . در ساختار آموزش و پرورش مصوب سال 1344، دوره ابتدایی به مدت 5 سال به عنوان دوره اول تعلیمات عمومی ، دوره راهنمایی تحصیلی به مدت سه سال به عنوان دوره دوم تعلیمات عمومی ، و دوره متوسطه به مدت 4 سال پیش بینی شده بود.
 
در مورد علت نام گذاری این دوره به راهنمای تحصیلی گفته اند : 
« راهنمایی از نظر تربیتی ، خاص یک دوره تحصیلی معین نیست و در نظام آموزش و پرورش نیز براین اصول کلی توجه شده است و آن چه مورد نظر بوده است . وارد شدن مفهوم راهنمایی در آموزش و پرورش و لزوم توجه به تفاوت های  فردی و فراهم ساختن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادهاست که در همه سطوح تعلیمات رسمی باید مورد توجه قرار گیرد ».
به همین دلیل و به علت تاکید بر شناخت استعدادها و لزوم راهنمایی نوجوانان ،مرحله دوم تعلیمات عمومی را از نظر شرایط رشد و ظهور استعدادهای فردی،برای مطالعات علمی و تربیتی و هدایت نوجوانان مناسب دانسته اند و آنرادوره راهنمایی تحصیلی نامیده اند .
1.    اصول و فنون مشاوره و راهنمایی/ احمد صاف                       
1-1-2-4- نظام آموزش دوره متوسطه :
و ...


کلمات کلیدی مرتبط:
طراحی هنرستان دخترانه ,مطالعات هنرستان دخترانه ,رساله هنرستان دخترانه ,برنامه فیزیکی هنرستان دخترانه ,نمونه موردی هنرستان دخترانه ,مبانی هنرستان دخترانه ,هنرستان دخترانه ,دانلود رایگان هنرستان دخترانه ,2-2- آلودگی های محیطی 25 ,2-2-1-آلودگی صوتی 25 ,2-2-2-آلودگی هوا 26 ,2-2-3-آلو