صفحه فایل Word به همراه شکل و نمودار
مطالعات هنرستان دخترانه
فهرست مطالب:
پیش گفتار : 13
فصل اول : مفاهیم بنیاد ی در تعریف مسئله:
1-1- تعریف آموزش و پرورش 16
1-1-1- بررسی نظام آموزش و پرورش در ایران 16
1-1-2- دیدگاههای نظام تحصیلی 17
1-1-2-1- آموزش و پرورش پیش از دبستان 17
1-1-2-2- دوره ابتدائی 18
1-1-2-3- دوره راهنمائی 19
1-1-2-4- نظام آموزش دوره متوسطه 20
1-2- تعریف مدرسه:
1-2-1- وجوه تکامل جسمی نوجوان 21
1-2-2- تفاوت های دختر و پسر 22
فصل دوم : مکان یابی کالبدی فضا های آموزشی 24
2-1-سازگاری 25
2-2- آلودگی های محیطی 25
2-2-1-آلودگی صوتی 25
2-2-2-آلودگی هوا 26
2-2-3-آلودگی محیط 26
2-2-4-آلودگی بصری 26
2-3- ارتباط با کاربری های مختلف 27
2-3-1- کاربری آموزشی و کاربری مسکونی 27
2-3-2- کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی 27
2-3-3- کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی 28
2-3-4- کاربری آموزشی و کاربری تجاری 28
2-3-5- کاربری آموزشی و فضاهای سبز شهری 28
2-3-6- کاربری آموزشی و شبکه ارتباط و حمل و نقل شهری 28
2-3-7- کاربری آموزشی و دیگر تاسیسات شهری 29
2-4- ویژگی های فرم وحجم کالبدی مدارس:
2-4-1-سیمای شهری مدارس 30
2-4-1-1-مدرسه و گره شهری 30
2-4-1-2- خط آسمان فضاهای آموزشی 30
2-4-1-3- ساماندهی فضائی در فضاهای آموزشی 30
2-4-2- کالبد و عوامل فیزیکی موثر بر فضای آموزشی 31
2-4-2-1- مبلمان آموزشی در کلاس درس 35
فصل سوم: مطالعات موردی در معماری مدارس ایران
3-1- مدارس قدیم 37
مدارس و مراکز علمی بزرگ 37
ویژگی های معماری مراکز آموزشی ایران باستان 38
3-2- مدارس سنتی 42
مدارس صفوی"الگوی کلاسیک مدارس سنتی ایران" 43
- مدرسه خان شیراز 43
- مدرسه چهارباغ اصفهان 44
3-3- مدارس کنونی : 45
3-3-1 - پیدایش مدارس جدید 45
3-3-2- مدارس خارجیان 49
3-3-3- گسترش مدارس مدرن 52
3-4- مدارس فردا 54
فصل چهارم: سازماندهی فضائی در فضاهای آموزشی
4-1- سازماندهی مرکزی 56
4-2- سازماندهی خطی 72
4-3- سازماندهی شعاعی 85
4-4- سازماندهی مجموعه ای یا گروهی 90
فصل پنجم : کالبد فیزیکی فضاهای آموزشی :
تراکم جمعیت کلاس درس 96
خصوصیات فیزیکی کلاس درس: 97
- نور در کلاس درس: 98
- صوت در کلاس درس: 99
- شرایط حرارتی کلاس درس: 100
- تهویه کلاس درس: 101
- الگوی چیدمان کلاس درس: 103
- رنگ کلاس درس: 104
- فرم کلاس درس: 107
بررسی ابعاد و اندازه مبلمان آموزشی در کلاس: 109
تقسیم بندی فضاها ی آموزشی 113
فصل ششم : مطالعات کالبدی بستر طرح (تهران-پاکدشت) 118
فصل هفتم: بررسی و تحلیل نمونه موردی مدرسه البرز: 151
172: Reim نمونه موردی مدرسه
فصل هفتم: ارائه طرح:
فصل اول : مفاهیم بنیادی در تعریف مسئله
1-1- تعریفی بر آموزش و پرورش:
با توجه به تعاریف و تعاریف مختلفی که از آموزش و پرورش در کشورهای مختلف
دنیا میشود می توان تعاریف کاربردی – رواشناختی زیر را بیان نمود :
آموزش:
در نظام تربیتی به بخشی اطلاق می شود ،که سعی بر شکل گیری و تعالی هویت
داشته ،به شکلی که بهره وران بتوانند نسبت به زمینه های مختلف علمی و
ادراکی به میزانی از شناخت دست یابند که توانایی تشخیص و انتخاب آنها را
داشته باشند .
پرورش:
در نظام تربیتی به بخشی اطلاق می گردد، که سعی داشته تا بهره وران بتوانند
با استفاده از دانسته های خود در بعد هویت به ایجاد ساخت های الگویی و
استنتاجی پرداخته و خود به توانایی شکل گیری و تعالی شخصیت مناسب خویش دست
یابند .
1-1-1- بررسی نظام آموزش و پرورش در کشور ایران
نظام آموزشی یک مجموعه پیچیده است که در آن اجزا متشکله و زیر نظامها به
گونه ای سازمان یافته است تا در اثر تعامل مداوم ،هدفهای از پیش تعیین شده
را تحقق بخشد.
نظام آموزش نظامی است پویا و پیوسته در حال تحول ،در این نظام ،اولأ انسان
نه تنها ماده اولیه محسوب می شود بلکه استفاده کننده از محصول این نظام و
مجری فعالیتهای آن نیز می باشد.بنابراین نظام آموزش با پویایی خود می تواند
در آرمانهای افراد، انتظارات گروهها و نهادهای اجتماعی نیز تحول ایجاد
نماید.ثانیأ ،و بالاتر از همه ،یک نظام آموزشی از جنبه های کمی و کیفی در
حال رشد است .
نظام آموزش در ایران در طول تاریخ ،با تغییر حکومتها و سر کار آمدن سلسله ای جدید دگر گون شده و تغییر یافته است .
قبل از انقلاب اسلامی 1357 ، سازمانهای آموزشی و فرهنگی تحت عناوینی چون ،
وزارت آموزش و پروش ، وزارت علوم و آموزش عالی – که به تازگی به وزارت
علوم تحقیقات و فن آوری تغییر نام یافته است –به انجام و ظیفه مشغولند .
در نظام آموزشی ایران ، تعلیمات پیش از دانشگاهی در ایران به چهار دوره تعلیمات آمادگی ، ابتدائی،راهنمایی و متوسطه تقسیم می شود .
1-1-2- دیدگاههای نظام تحصیلی :
هدف از نظام تحصیلی کمک به افراد برای داشتن هدف و جهت در زندگی ماهیت و
هدایتش به سوی سعادت ، ایجاد اخلاق نیک و صفات پسندیده برای داشتن یک زندگی
سالم با دیگران است . آموزش از نظر لغوی یعنی انتقال علوم و فنون بر
فراگیرنده و از نظر اصطلاحی یعنی تلقین مهارتها ، عادتها ، نگرشها و عقاید
به فرد . پرورش از نظر لغوی یعنی رشد و نمو دادن و از نظر اصطلاحی به
معنای شناخت فرد ، مراقبت و هدایت تدریجی و مستمر او در جهت ازرشهای مطلوب .
مفهوم کلی آموزش و پرورش ،فراهم آوردن زمینه ها و عوامل مناسب و مساعد برای
به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن همه استعدادهای بالقوه انسان و حرکت
تکاملی او به سوی هدف مطلوب به وسیله برنامه سنجیده و حساب شده است .1
هدف از آموزش و پرورش ایجاد کلیه امکاناتی است که فرد بتواند در ضمن آن
استعدادها و توانائیهای خود را نشو و نما دهد و برای شغلی که بیش از مشاغل
دیگر با علائق و توانائیهایش سازگار است و می تواند از آن طریق به جامعه
خدمت بیشتری کند ، آماده شود و موجب بالا رفتن سطح معرفت و شعور اجتماعی
خود گردد.
1-1-2-1- آموزش و پرورش پیش از دبستان :
آموزش پیش از دبستان به کودک کمک می کند تا به تجارب ادراکی و ذهنی جدیدی
که احتمالأ در محیط خانواده برای وی فراهم نیست دست یابد . کودکان در چنین
محیط هایی با انواع اسباب بازیها، کتابها و سایر محرکهای محیطی و فرهنگی
آشنا شده ، امکان انجام بسیاری از فعالیتهای لازم برای رشد روانی را بدست
می آورند .در هر محیط نشو و نمای کودک مناسب تر و آگاهانه تر باشد شکوفایی
استعدادها کاملتر و خلق و خوی کوک متعادلتر می گردد. کوکستان یکی از دوره
های مهم نظام آموزش و پرورش است که به تناسب موقعیت و امکانات هر کشور
کودکان 3 تا 6 ساله در آن پرورش می یابند . برنامه کوکستان عبارتند از
روزی 3 تا 5 ساعت بازی و حرکات موزون ورزش با موزیک ،نقل گفتن ،به یاد
سپردن اشعار آسان ،نقاشی و خواندن سرود و ... .
این دوره جدا شدن تدریجی کودک از محیط خانه و آماده شدن او برای رفتن به
مدرسه است که در طی آن با محیط تحصیلی و انضباط حاکم بر آن آشنا می شود و
جنبه های مختلف رشدی (عقلی ، عاطفی ،ذهنی ،شخصیتی،اخلاقی) او پرورش یافته و
زمینه های لغت آموزی و حس تعاون و همکاری را گسترش می دهد.
1-1-2-2- دوره ابتدائی
دوره ابتدائی ، پنج سال آموزش عمومی ، اجباری و رایگان است که از حداقل 6
سال سن شروع و تا حداکثر 15 سال در مدارس شهری و 17 سل در مدارس روستایی
ادامه می یابد.
کودک در این دوره با زندگی جمعی خارج از خانواده آشنا شده و به تدریج به آن
عادت می کند و طبق اصول صحیح به رشد فردی برای زندگی اجتماعی می رسد و ضمن
تطبیق خود با محیط ، تواناییهای ساده او از قبیل استعداد گوش کردن ، سخن
گفتن ،فهمیدن مطالب دیگران ،فهماندن نظر خود به دیگران ، فکر کردن ،
استدلال کردن و استنتاج نتیجه های ساده ، آمادگی برای درک ارزشها ،شمردن و
حساب کردن و اندازه گرفتن ، شناخت وقت ،دوختن ، ساختن ، ایجاد کردن در سطح
ابتدائی و متناسب با شرایط رشدی ، پرورش می یابد.
کودکان در مدرسه یاد می گیرند که چگونه از دست و مغز و نیروهای بدنی و فکری
به صورت توﺃم و هماهنگ استفاده کنند و با کسب توانائیها و مهارتها برای
مقابله با زندگی آماده شوند . در دوره ابتدائی خواندن ، نوشتن و حساب کردن
،معلومات و اطلاعاتی در زمینه های دینی ، معنوی ، اجتماعی و اقتصاد متناسب
با سنین کودکی آموزش داده می شود سال تحصیلی در این دوره از هفته آخر
شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد . مدارس در هر سال
تحصیلی حداقل باید 200 روز دایر باشد و ارتقاء از کلاسی به کلاس بالاتر
موکول به نتیجه امتحاناتی است که هر سه ماه یک مرتبه ظرف یک سال تحصیلی از
شاگرد گرفته می شود که شرایط و ترتیبات آن توسط آئین نامه امتحانات ابلاغ
می گردد. از دانش آموزان کلاس 5 امتحان نهائی بعمل می آید . این امتحانات
به صورت هماهنگ و یکنواخت برگزار شده و به فارغ التحصیلان گواهی پایان دوره
اعطا می شود . اگر دانش آموزی دو سال متوالی در یک سال تحصیلی مردود شود .
با رعایت شرایط سنی و مقررات دیگر می تواند برای بار سوم در همان پایه
تحصیلی ثبت نام کند .
1. جزوه شماره 1 دفتر همکاری حوزه و دانشگاه گروه علوم تربیتی
مدارس ابتدائی در ایران شامل مدارس دولت ،غیر انتفاعی،
استثنائی ، خارجی ، تطبیقی ، شاهد ،نمونه ، شبانه , عمومی و تکمیلی
بزرگسالان ، اقلیتهای مذهبی ، عشایری مدارس ضمیمه و دانشکده های علوم
تربیتی و مراکز تربیت معلم است .
1-1-2-3- دوره راهنمایی:
یکی از دوره های تحصیلی در آموزش عمومی ایران دوره راهنمایی تحصیلی است
.گروه سنی مشغول به تحصیل در این دوره ،نوجوانان 11 تا 13 ساله اند . در
ساختار آموزش و پرورش مصوب سال 1344، دوره ابتدایی به مدت 5 سال به عنوان
دوره اول تعلیمات عمومی ، دوره راهنمایی تحصیلی به مدت سه سال به عنوان
دوره دوم تعلیمات عمومی ، و دوره متوسطه به مدت 4 سال پیش بینی شده بود.
در مورد علت نام گذاری این دوره به راهنمای تحصیلی گفته اند :
« راهنمایی از نظر تربیتی ، خاص یک دوره تحصیلی معین نیست و در نظام آموزش و
پرورش نیز براین اصول کلی توجه شده است و آن چه مورد نظر بوده است . وارد
شدن مفهوم راهنمایی در آموزش و پرورش و لزوم توجه به تفاوت های فردی و
فراهم ساختن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادهاست که در همه سطوح تعلیمات
رسمی باید مورد توجه قرار گیرد ».
به همین دلیل و به علت تاکید بر شناخت استعدادها و لزوم راهنمایی نوجوانان
،مرحله دوم تعلیمات عمومی را از نظر شرایط رشد و ظهور استعدادهای فردی،برای
مطالعات علمی و تربیتی و هدایت نوجوانان مناسب دانسته اند و آنرادوره
راهنمایی تحصیلی نامیده اند .
1. اصول و فنون مشاوره و راهنمایی/ احمد صاف
1-1-2-4- نظام آموزش دوره متوسطه :
و ...