فهرست مطالب:
مطالعات طراحی مرکز تجاری
|
|
تاریخ ایجاد
08/13/2015 12:00:00 ق.ظ
تعدادبرگ: 128 برگ ورد
قیمت: 15000 تومان
|
تعدادمشاهده
17
|
|
|
|

فهرست مطالب
چکیده : 1
موضوع : 2
اهداف و خط مشی کلی پروژه : 3
بیان اهداف اولیه 3
بیان اهداف نهایی : 4
روش تحقیق 4
بخش نخست : شناخت مفاهیم و مبانی نظری پروژه
فصل اول : تعاریف پایه 5
1- تعریف بازار 5
واژه شناسی بازار: 7
2-انواع بازار1 8
2-1 شکل ساختمانی بازار 8
2-2 حوزه نفوذ 10
2-3 اقلیم 11
2-4 انواع بازار با توجه به تولیدات و نیازهای مردم 12
3 پیـدایـش بـازار1 13
4 رونـد شکـل گیـری فضـای کالبـدی بـازار 14
5 عناصر ساختاری بازار 16
6 سیر تکوین و تحول شهر و بازار در ایران 18
7 - نتیجه گیری : 19
فصل دوم : تاثیر تحولات چهانی بر شهرها و فضاهای تجاری معاصر : 21
1 تحولات جدید جهانی و شهر نشینی : 21
2 تاثیر تحولات جهانی بر شهر نشینی ایران : 22
3 تاثیر تحولات جدید اقتصادی در شهرهای ایران: 23
4 روابط بازرگانی و تجاری جدید و شهرهای ایران 24
5 تشکیل شرکت ها و سازمان های جدید اقتصادی: 24
6 از بین رفتن صنایع تولیدی در بازارهای سنتی: 25
7 از هم پاشیدگی اصناف: 26
8 جایی گزینی اکولوژیکی از بازار 26
9 تغییر الگوی مصرف 27
10سبک جدید تبلیغات 28
11 تغییر سیستم حمل ونقل شهری: 28
12 نتیجه گیری : 29
فصل سوم : بررسـی مراکز خریـد معاصر 31
1 دورنـمای تـاریـخی 31
2 تـولد مراکـز قدرتـمند تجـاری (power center) 33
3 ایـجاد خـرده فـروشی در جـوار بزرگراهـها 33
4 شناخت انواع مراکز تجاری 34
4-1 تسـهیـلات تجـاری: 35
4-2 مـرکـز خریـد همسـایـگی: 35
4-3 مراکـز خریـد جامـع: 35
4-4 POWER CENTER : 35
4-5 مراکـز خریـد از تولیـد بـه مصـرف و حراجـی ها: 36
4-6 مراکـز خریـد منطقـهای: 36
4-7 فضـاهـای تجـاری سنـتی ناحیـهای بافـرم مرکـزی ویـادرکنـارخیـابانهـای اصلـی: 36
4-8 تجـمع فروشـگاهـهای همگـون: 36
4-9 بـازارهـای مـوقتـی: 37
4-10 مراکز خریـد خـاص ( که بسیـاری از خصوصیـات بازارهـای موقتـی را با خـود به همـراه میآورنـد): 37
4-11 مراکــز LIFE STYLE: 38
5 شناخت مراکز خرید معاصر در ایران 38
5-1 مراکـز تجـاری محلـهای: 38
5-2 مراکـز تجـاری در جـوار خیـابانـها: 38
5-3 پـاسـاژها: 39
5-4 مجـموعههـای تجـاری: 39
5-5 فـروشـگاهـهای بـزرگ: 40
5-6 فـروشگـاهـهای زنجیـرهای: 40
6 نـتیـجه گیـری: 40
فصل چهارم : مطالعات شهری 42
1 فضای عمومی چیست؟ 42
2 ویژگی فضای عمومی: 42
3واژه شناسی خیابان 44
4 خیابان فضای شهری 44
5 کارکرد خیابان 45
6 خیابان فضای شهری 46
7 خیابان و بازار 47
8 نقش اجتماعی خیابان 48
9 میدان 50
10 دستفروشها و دوره گردها 60
11 فضای شهری 65
12 ادراک فضای شهری : 66
13 تحلیل فضای شهری : 66
14 احیای فضاهای شهری : 67
15 نتیجه گیری: 68
بخش دوم : تحلیل اطلاعات و تدوین مبانی طراحی
فصل اول : تعیین اهداف کلی ، تعریف موضوع و الگویابی پروژه 69
1جمع بندی و استنتاج 69
2 تعیین اهداف کلی طرح 73
3 تعریف طرح و تعیین مقیاس 73
4 تعیین مخاطبین پروژه 74
5 بررسی نمونه های تطبیقی 74
5-1 پروژه مرکز خرید BERCY 2 74
5-2 مجتمع زیست خاور به عنوان یک پروژه تجاری – تفریحی – مسکونی 84
5-3 مجتمع اداری- تجاری SIP (فرانک ویلیامز) 90
6 نتیجه گیری : 91
فصل دوم : استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری : 93
ارتفاع طبقات : 93
دربهای ورودی : 93
ظرفیت کریدور : 94
پلکانها: 94
نقاله مسافرتی : 95
آسانسور : 95
سطح شیبدار : 95
1 استانداردهای مربوط به کاربریهای مختلف در مجموعه تجاری و تجهیزات مربوط : 96
1 ابر فروشگاه ها: 96
2 ساختمان های اداری در بخش واحد تجاری : 96
3 ساختمان های اداری چند طبقه : 96
2 استانداردهای فضا: 97
1 سرویس های اداری : 98
2پارکینگ ها : 98
3 بانک : 98
4 رستورانها : 98
5 خرده فروشیها: 99
6فروشگاههای مواد غذایی: 100
7 مقرارت ساختمانی در حوره تجارتی 101
1مقررات ساختمانهای تجارتی در مرکز محله و مرکز ناحیه 101
2 مقررات ساختمانی در تجارت شهری 102
8 شناخت انواع خدمات مجموعه تجاری 104
9 نتیجه گیری : 108
بخش سوم : طرح معماری
فصل اول : بررسی اجمالی بستر طرح 109
1 پیدایش شهر مشهد 109
2 سیمای جمعیتی شهر مشهد 110
3 ویژگیهای اقتصادی شهر مشهد 110
4 پدیده اجتماعی شهر مشهد 111
5ویژگیهای کالبدی شهر مشهد 111
6 بررسی کاربری تجاری در طرح جامع شهر مشهد 112
7 ویژگی های اقلیمی 113
7-1 موقعیت جغرافیایی شهر مشهد 113
7-2 دما و رطوبت هوا 113
7-3 وزش باد 114
7-4 تابش آفتاب 114
7-5 جهت شیب و کانال ها 114
1 برنامه ریزی فیزیکی 116
چکیده
هنگام برخورد با یک موضوع ، دید ما و یا اینکه از چه زاویه ای به آن نگاه
می کنیم ، دارای اهمیت است . پرداختن به یک موضوع همواره با پرسش از آن
همراه است . پرسش به عنوان اولین و فطری ترین مکانسم در انسان است . هستی
انسان مجتمعی است که دارای زمینه ها ، ابعاد و زوایا و امکاناتی بی نهایت
است . وقتی با جهان در ارتباط قرار می گیرد هر چه را که در اطراف اوست ، در
خود و از خود می سازد و به آنها با توجه به نیازها ، احساسات ، عواطف ،
ادراکات و ارزشهایی که دارد ، معنا و جهت استفاده بی نهایت می بخشد . انسان
در هر لحظه در ارتباط با طبعت و جهان در کار ساختن ، ساخته شدن ، درهم
ریختن و بازسازی است .
به همین جهت آن فضا ، تصور و ایده ای از انسان و زندگانی پایدار ، جاویدان و
ابدی است که پیوسته در تغییر و پویاای باشد . در این راستا ، فضا و مکان
بیشترین سازش را با طبیعت انسان دارد و بنابراین برای زندگانی او مساعدتر و
ابدی تر است که چنین ویژگی هایی را با خود داشته باشد .
انسان که خود مجتمع روان فضایی پویا است .
مهمترین موضوع رساله ، برخورد با (( مجتمع تجاری )) است ، و با طرح اینکه
مجتمع چیست و ماهیت اصلی آن چگونه است ؟ تجارت به چه معناست ؟ نقش تحولات
زندگی در غییر عادات واخلاق اجتماعی به چه صورت است ؟ نخستین گام رابه سوی
شناخت مجتمع تجاری برداشته ایم ، و از رویکردهای روانشناختی ، فلسفی و
معمارانه و ... استفاده کرده ایم .
در قدیم وسعت شهرها و فاصله میان مراکز گوناگون فعالیتهای اقتصادی و
اجتماعی چنان بود که شهروندان پیاده از یک نقطه به نقطه دیگر می رفتند و
هر گاه که برای جابجایی افراد با کالاها از چهار پایان استفاده می شد ،
سرعت و نحوه حرکت به گونه ای بود که الزاماً نیازی به متمایز بودن راه ها و
فضاهای ارتباطی پیاده و سواره از یکدیگر احساس نمی شد . حضور و حرکت انسان
پیاده یا سواره که هم از جهت مورد وتعداد اندک بود و هم فاقد ارتباط چهره
به چهره با پیاده نبود . در آن فضاها و نیز استقرار انواع فضاها و فعالیتها
در کنار فضاهای ارتباطی آنها را به فضا و عرصه بسیاری از فعالیتهای
اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تبدیل می کرد . فضاهای شهری همان فضاهای باز و
سرپوشیده شبکه ارتباطات یعنی راهها ، میدانها ، و فضاهای ورودی هستند .
راهها شامل بازارها و معابر می شود . بازار همیشه مرکز شهر به شمار می آمد و
علاوه بر مرکزیت فعالیتهای اقصادی در آن کانون فضاها و فعالیتهای اجتماعی
، مذهبی و فرهنگی بود و نقش مهم و تعیین کننده ای در سرنوشت اقتصادی و
سیاسی شهر داشت . هرمعبراصلی نیز کمابیش به فضاها و فعالیت های عمومی
اختصاص داشت اما معابر فرعی بیشتر مخصوص محله های مسکونی و فعالیتهای نیمه
عمومی بودند چنانکه بیشتر اینگونه معابر چنان گسترده و متنوع بود که در
بعضی از شهرها از معابر بسیار کم عرض موسوم به کوچه آشتی کنان برای آشتی
دادن افرادی که میانشان کدورتی وجود داشت استفاده می کردند . میدانها نیز
از فضاهای مهم ارتباطی ، اجتماعی و اقتصادی بودند که در مقیاسهای گوناگون
از میدانهای عمومی تا میدانهای مرکز محله ، همواره تجمع مردم و استقرار
انواع فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی ، و اقتصای در آنها صورت می گرفت .
فضاهای ورودی شهر و بناهای معماری – شهری نیز فضاهایی خاص و محل انجام بعضی
از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند .
یکی از ویژگی های بسیار مهم فضاهای شهری پویایی و تغییر پذیری
آنهاست زیرا که این فضاها عرصه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند و به تبع
تغییر و تحولی که در چگونگی انجام این فعالیتها رخ می داد یا تحت تاثیر
تغییرات کمی و کیفی شهر دگرگون می شدند .
بیان مسئله :
اندیشه ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ و گسترده در یک مجموعه شهری در
حقیقت بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می باشد . توسعه فیزیکی شهر از
یک طرف و رشد اجتماعی و سیاسی شهر از طرف دیگر، به همراه شکوفایی اندیشه
های تازه در شهرسازی و شهرنشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم بندی های
شهر ، محله ، ناحیه و ... کاربریهای ویژه ای شکل گیرند و نقاطی خاص از شهر
به نوع پروژه ای از کاربریهای ، اداری ، اقامتی ، فرهنگی و گاهاً تلفیقی
از موارد فوق ( چند عملکردی ) تخصیص یابند .
با توجه به رشد سریع وبی رویه شهر مشهد در دهه اخیر و افزایش
جمعیت در همین سالها نسبت به گذشته و سیل جمعیت زوار به این شهر و رشد
فرهنگی خاص مانند بالا رفتن سطح زندگی و توقع ساکنان ، باعث عدم توان مراکز
تجاری محله در پاسخ گویی به نیاز مردم گردیده است ، نیاز به مراکزی که
عرضه کالا به صورتی منسجم و تعریف شده از لحاظ نوع و کیفیت در اختیار مردم
قرار دهند ، و در عین حال پاسخگوی نیازهای دیگر آنان باشد ، احساس می گردد .
از طرف دیگر مراکز شهری را باید با ایجاد فضاهای اجتماعی و محیط
های پیاده روی موزون همراه با حمل و نقل عمومی و تامین پارکینگهای مناسب
برای وسایل نقلیه شخصی به مراتب راحتتر و مناسب تر ساخت که ضمن تداوم و
اصلاح فعالیتهای رایج در سایت ، فضای مناسبی برای تجمع و تمرکز مراجعین
باشد .
موضوع :
ارتقای کیفی محیط شهرها و فضاهای شهری مانند بازارها مقوله ای فرهنگی و
وابسته به سوابق مردم ومسئولان است از طرفی شرایط اقتصادی نیز به شدت در آن
موثر می باشد . با نیم نگاهی به این جریان در می یابیم که امروزه بازارها
و مراکز خرید نمی توانند تنها از فراگیری چندین مغازه (تک واحد تجاری)
درکنار هم و صرف ایجاد یک رابطه اقتصادی با مخاطبان شکل گرفته و هویت حقیقی
پیدا می کنند .
در دنیای امروز حضور در بازارها ، فروشگاه های زنجیره ای ، تماشای ویرینها
و سپس خرید از عمده تفریحات شهرنشینی است . بنابراین وجه دیگر بازار مکانی
برای حضور مردم و تعاملات اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت و تفریح است که
باعث تبدیل بازارها وفضایی ( مکانی ) ماندگار و خاطره انگیز شده است .
چنانکه بازارهای سنتی ایران نیز کارکردهای متعدد و متنوعی ، علاوه بر
کارکرد اقتصادی – تجاری داشته اند ( و مرکز فعالیت های مختلف اجتماعی بوده
اند ) و بازارهای نوین کنونی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیزاین چنین هستند .
این موارد در واقع نشانی از یک راه حل سنتی و خود به خودی مردم در ایجاد فضاهایی برای تحقق زندگی و پایداری ارتباطات اجتماعی است .
اهداف و خط مشی کلی پروژه :
همانگونه که در قسمت بیان مسئله بیان شد ، زندگی ماشینی امروز ما نیاز
به مراکز و مجتمع های خاصی دارد که در زمان کوتاه بتوان کلیه کالاهای مورد
نیاز خود را خریداری کرد . همچنین نیاز به فضای شهری مناسب در کنار این
مجموعه تجاری لازم به نظر می رسد .
یک مجموعه تجاری در پیوند مناسب با فضای شهری مقابلش بایستی مکانی
برای لذت وخاطره آفرینی ایجاد نماید . با توجه به اینکه میادین و فضاهای
شهری ما بیشتر برای اتومبیلها در نظر گرفته شده و مراکز تجاری برای پیاده
باید برای همجواری مناسب آنها تدابیری اندیشید .
با توجه به مطالب عنوان شده در این قسمت و قسمت های گذشته اهداف مورد نظر در این پروژه عبارتند از:
بیان اهداف اولیه
در این رساله منظور ما از صحبت درباره سنت بازار ، نشانگرتمایل به گذشته
گرایی و سنت ایستا نیست . هدف از مطالعات مرحله شناخت که قسمت اعظم مطالعات
این رساله را تشکیل می دهد و نه بازشناسی و نه باز شناساندن بازار است .
- منظور ما نوعی بازنگری و باز اندیشی است ، نگاهی تازه برای دیدن بنیان
آنچه در اختیار داریم و نباید از دست بدهیم . مفاهیم و ارزشهای که بایستی
حفظ شوند و ما این بازنگری را از طریق بازار که یکی از مهمترین نمادهای سنت
و از عوامل تداوم آن در جامعه ایران است انجام می دهیم .
- لذا تلاش در جهت باز آفرینی فضاهای خا ص و روحیات اجتماعی آنها ، با
الهام ازساختار اجتماعی و روحیات فضایی حاکم در گذشته و نه ساختار و عناصر
کالبدی آنها .
- فراهم کردن و تدارک شرایطی که رونق بازار را در جهت عرضه محیطی برای
برخوردهای اجتماعی و فرهنگی ، در کنار فعالیتهای اقتصادی – تجاری سامان دهد
و فرصت هایی را برای توقف ، استراحت ، تفریح و بحث و گفتگوی آنان (تعاملات
اجتماعی مخاطبان ) فراهم آورد .
|
کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست مطالب
,چکیده : 1
,موضوع : 2
,اهداف و خط مشی کلی پروژه : 3
,بیان اهداف اولیه 3
,بیان اهداف نهایی : 4
,روش تحقیق 4
,بخش نخست : شناخت مفاهیم و مبانی نظری پروژه
,فصل اول : تعاریف پایه 5
,1- تعریف بازار 5
,واژه شناسی بازار: 7
,2-انواع بازار1 8
,2-1 شکل ساختمانی بازار 8
,2-2 حوزه نفوذ 10
,2-3 ,
|
| |
دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 14:40