نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

نقش برتر پارس - پاورپوینت- معماری09128380245

مطالعات طراحی مرکز تجاری

فهرست مطالب: مطالعات طراحی مرکز تجاری

تاریخ ایجاد 08/13/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 128 برگ ورد   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  17


فهرست مطالب
چکیده :    1
موضوع :    2
اهداف و خط مشی کلی پروژه :    3
بیان اهداف اولیه    3
بیان اهداف نهایی :    4
روش تحقیق    4
بخش نخست : شناخت مفاهیم و مبانی نظری پروژه
فصل اول : تعاریف پایه     5
1-  تعریف بازار    5
واژه شناسی بازار:    7
2-انواع بازار1    8
2-1  شکل ساختمانی بازار    8
2-2    حوزه نفوذ    10
2-3    اقلیم    11
2-4  انواع بازار با توجه به تولیدات و نیازهای مردم    12
3   پیـدایـش بـازار1    13
4  رونـد شکـل گیـری فضـای کالبـدی بـازار    14
5 عناصر ساختاری بازار    16
6 سیر تکوین و تحول شهر و بازار در ایران    18
7 - نتیجه گیری :    19
 
فصل دوم : تاثیر تحولات چهانی بر شهرها و فضاهای تجاری معاصر :    21
1 تحولات جدید جهانی و شهر نشینی :    21
2 تاثیر تحولات جهانی بر شهر نشینی ایران :    22
3 تاثیر تحولات جدید اقتصادی در شهرهای ایران:    23
4 روابط بازرگانی و تجاری جدید و شهرهای ایران    24
5 تشکیل شرکت ها و سازمان های جدید اقتصادی:    24
6 از بین رفتن صنایع تولیدی در بازارهای سنتی:    25
7 از هم پاشیدگی اصناف:    26
8 جایی گزینی اکولوژیکی از بازار    26
9 تغییر الگوی مصرف    27
10سبک جدید تبلیغات    28
11 تغییر سیستم حمل ونقل شهری:    28
12 نتیجه گیری :    29
 
فصل سوم   :  بررسـی مراکز خریـد معاصر    31
1 دورنـمای تـاریـخی    31
2  تـولد مراکـز قدرتـمند تجـاری (power center)    33
3  ایـجاد خـرده فـروشی در جـوار بزرگراهـها    33
4 شناخت انواع مراکز تجاری    34
4-1   تسـهیـلات تجـاری:    35
4-2 مـرکـز خریـد همسـایـگی:    35
4-3  مراکـز خریـد جامـع:    35
4-4 POWER CENTER :    35
4-5   مراکـز خریـد از تولیـد بـه مصـرف و حراجـی ها:    36
4-6  مراکـز خریـد منطقـه‎ای:    36
4-7 فضـاهـای تجـاری سنـتی ناحیـه‎ای بافـرم مرکـزی ویـادرکنـارخیـابانهـای اصلـی:    36
4-8 تجـمع فروشـگاهـهای همگـون:    36
4-9  بـازارهـای مـوقتـی:    37
4-10  مراکز خریـد خـاص ( که بسیـاری از خصوصیـات بازارهـای موقتـی را با خـود به همـراه می‎آورنـد):    37
4-11  مراکــز LIFE STYLE:    38
5  شناخت مراکز خرید معاصر در ایران    38
5-1  مراکـز تجـاری محلـه‎ای:    38
5-2  مراکـز تجـاری در جـوار خیـابانـها:    38
5-3 پـاسـاژها:    39
5-4   مجـموعه‎هـای تجـاری:    39
5-5  فـروشـگاهـهای بـزرگ:    40
5-6 فـروشگـاهـهای زنجیـره‎ای:    40
6  نـتیـجه گیـری:    40
 
فصل چهارم : مطالعات شهری    42
1  فضای عمومی چیست؟    42
2 ویژگی فضای عمومی:    42
3واژه شناسی خیابان    44
4 خیابان فضای شهری    44
5 کارکرد خیابان    45
6 خیابان فضای شهری    46
7 خیابان و بازار    47
8 نقش اجتماعی خیابان    48
9 میدان    50
10 دستفروشها و دوره گردها    60
11 فضای شهری    65
12 ادراک فضای شهری :    66
13 تحلیل فضای شهری :    66
14 احیای فضاهای شهری :    67
15 نتیجه گیری:    68
 
 
 
بخش دوم : تحلیل اطلاعات و تدوین مبانی طراحی 
فصل اول : تعیین اهداف کلی ، تعریف موضوع و الگویابی پروژه    69
1جمع  بندی و استنتاج    69
2 تعیین اهداف کلی طرح    73
3 تعریف طرح و تعیین مقیاس    73
4 تعیین مخاطبین پروژه    74
5 بررسی نمونه های تطبیقی    74
5-1 پروژه مرکز خرید BERCY 2    74
5-2  مجتمع زیست خاور به عنوان یک پروژه تجاری – تفریحی – مسکونی    84
5-3   مجتمع اداری- تجاری SIP   (فرانک ویلیامز)    90
6 نتیجه گیری :    91
 
فصل دوم :  استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری  :    93
ارتفاع طبقات :    93
دربهای ورودی :    93
ظرفیت کریدور :    94
پلکانها:    94
نقاله مسافرتی :    95
آسانسور :    95
سطح شیبدار :    95
1 استانداردهای مربوط به کاربریهای مختلف در مجموعه تجاری و تجهیزات مربوط :    96
1 ابر فروشگاه ها:    96
2 ساختمان های اداری در بخش واحد تجاری :    96
3  ساختمان های اداری چند طبقه :    96
2 استانداردهای فضا:    97
1 سرویس های اداری :    98
2پارکینگ ها :    98
3 بانک :    98
4 رستورانها :    98
5 خرده فروشیها:    99
6فروشگاههای مواد غذایی:    100
7  مقرارت ساختمانی در حوره تجارتی    101
1مقررات ساختمانهای تجارتی در مرکز محله و مرکز ناحیه    101
2 مقررات ساختمانی در تجارت شهری    102
8    شناخت انواع خدمات مجموعه تجاری    104
9  نتیجه گیری :    108
 
بخش سوم : طرح معماری 
فصل اول : بررسی اجمالی بستر طرح    109
1 پیدایش شهر مشهد    109
2 سیمای جمعیتی شهر مشهد    110
3 ویژگیهای اقتصادی شهر مشهد    110
4 پدیده اجتماعی شهر مشهد    111
5ویژگیهای کالبدی شهر مشهد    111
6 بررسی کاربری  تجاری در طرح جامع شهر مشهد    112
7  ویژگی های اقلیمی    113
7-1 موقعیت جغرافیایی شهر مشهد    113
7-2 دما و رطوبت هوا    113
7-3  وزش باد    114
7-4 تابش آفتاب    114
7-5 جهت شیب و کانال ها    114
1 برنامه ریزی فیزیکی    116
 
چکیده
هنگام برخورد با یک موضوع ، دید ما و یا اینکه از چه زاویه ای به آن نگاه می کنیم ، دارای اهمیت است . پرداختن به یک موضوع همواره با پرسش از آن همراه است . پرسش به عنوان اولین و فطری ترین مکانسم در انسان است . هستی انسان مجتمعی است که دارای زمینه ها ، ابعاد و زوایا و امکاناتی بی نهایت است . وقتی با جهان در ارتباط قرار می گیرد هر چه را که در اطراف اوست ، در خود و از خود می سازد و به آنها با توجه به نیازها ، احساسات ، عواطف ، ادراکات و ارزشهایی که دارد ، معنا و جهت استفاده بی نهایت می بخشد . انسان در هر لحظه در ارتباط با طبعت و جهان در کار ساختن ، ساخته شدن ، درهم ریختن و بازسازی است .
به همین جهت آن فضا ، تصور و ایده ای از انسان و زندگانی پایدار ، جاویدان و ابدی است که پیوسته در تغییر و پویاای باشد . در این راستا ، فضا و مکان بیشترین سازش را با طبیعت انسان دارد و بنابراین برای زندگانی او مساعدتر و ابدی تر است که چنین ویژگی هایی را با خود داشته باشد .
           انسان که خود   مجتمع روان فضایی پویا    است .   
مهمترین موضوع رساله ، برخورد با (( مجتمع تجاری )) است ، و با طرح اینکه مجتمع چیست و ماهیت اصلی آن چگونه است ؟ تجارت به چه معناست ؟ نقش تحولات زندگی در غییر عادات واخلاق اجتماعی به چه صورت است ؟ نخستین گام رابه سوی شناخت مجتمع تجاری برداشته ایم ، و از رویکردهای روانشناختی ، فلسفی و معمارانه و ... استفاده کرده ایم .     
       در قدیم وسعت شهرها و فاصله میان مراکز گوناگون فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی چنان بود که شهروندان پیاده از یک نقطه به نقطه دیگر می رفتند و هر گاه که برای جابجایی افراد با کالاها از چهار پایان استفاده می شد ، سرعت و نحوه حرکت به گونه ای بود که الزاماً نیازی به متمایز بودن راه ها و فضاهای ارتباطی پیاده و سواره از یکدیگر احساس نمی شد . حضور و حرکت انسان پیاده یا سواره که هم از جهت مورد وتعداد اندک بود و هم فاقد ارتباط چهره به چهره با پیاده نبود . در آن فضاها و نیز استقرار انواع فضاها و فعالیتها در کنار فضاهای ارتباطی آنها را به فضا و عرصه بسیاری از فعالیتهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تبدیل می کرد . فضاهای شهری همان فضاهای باز و سرپوشیده شبکه ارتباطات یعنی راهها ، میدانها ، و فضاهای ورودی هستند . راهها شامل بازارها و معابر می شود . بازار همیشه مرکز شهر به شمار می آمد و علاوه بر مرکزیت فعالیتهای اقصادی در آن کانون فضاها و فعالیتهای اجتماعی 
، مذهبی و فرهنگی بود و نقش مهم و تعیین کننده ای در سرنوشت اقتصادی و سیاسی شهر داشت . هرمعبراصلی نیز کمابیش به فضاها و فعالیت های عمومی اختصاص داشت اما معابر فرعی بیشتر مخصوص محله های مسکونی و فعالیتهای نیمه عمومی بودند چنانکه بیشتر اینگونه معابر چنان گسترده و متنوع بود که در بعضی از شهرها از معابر بسیار کم عرض موسوم به کوچه آشتی کنان برای آشتی دادن افرادی که میانشان کدورتی وجود داشت استفاده می کردند . میدانها نیز از فضاهای مهم ارتباطی ، اجتماعی و اقتصادی بودند که در مقیاسهای گوناگون از میدانهای عمومی تا میدانهای مرکز محله ، همواره تجمع مردم و استقرار انواع فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی ، و اقتصای در آنها صورت می گرفت . فضاهای ورودی شهر و بناهای معماری – شهری نیز فضاهایی خاص و محل انجام بعضی از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند .
         یکی از ویژگی های بسیار مهم فضاهای شهری پویایی و تغییر پذیری آنهاست زیرا که این فضاها عرصه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند و به تبع تغییر و تحولی که در چگونگی انجام این فعالیتها رخ می داد یا تحت تاثیر تغییرات کمی و کیفی شهر دگرگون می شدند . 
     
بیان مسئله :
         اندیشه ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ و گسترده در یک مجموعه شهری در حقیقت بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می باشد . توسعه فیزیکی شهر از یک طرف و رشد اجتماعی و سیاسی شهر از طرف دیگر، به همراه شکوفایی اندیشه های تازه در شهرسازی و شهرنشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم بندی های شهر ، محله ، ناحیه و ... کاربریهای ویژه ای شکل گیرند و نقاطی خاص از شهر به نوع پروژه ای از کاربریهای ، اداری ، اقامتی ، فرهنگی و گاهاً تلفیقی از موارد فوق ( چند عملکردی ) تخصیص یابند .
         با توجه به رشد سریع وبی رویه شهر مشهد در دهه اخیر و افزایش جمعیت در همین سالها نسبت به گذشته و سیل جمعیت زوار به این شهر و رشد فرهنگی خاص مانند بالا رفتن سطح زندگی و توقع ساکنان ، باعث عدم توان مراکز تجاری محله در پاسخ گویی به نیاز مردم گردیده است ، نیاز به مراکزی که عرضه کالا به صورتی منسجم و تعریف شده از لحاظ نوع و کیفیت در اختیار مردم قرار دهند ، و در عین حال پاسخگوی نیازهای دیگر آنان باشد ، احساس می گردد .
        از طرف دیگر مراکز شهری را باید با ایجاد فضاهای اجتماعی و محیط های پیاده روی موزون همراه با حمل و نقل عمومی و تامین پارکینگهای مناسب برای وسایل نقلیه شخصی به مراتب راحتتر و مناسب تر ساخت که ضمن تداوم و اصلاح فعالیتهای رایج در سایت ، فضای مناسبی برای تجمع و تمرکز مراجعین باشد .  
 
موضوع :
 ارتقای کیفی محیط شهرها و فضاهای شهری مانند بازارها مقوله ای فرهنگی و وابسته به سوابق مردم ومسئولان است از طرفی شرایط اقتصادی نیز به شدت در آن موثر می باشد . با نیم نگاهی به  این جریان در می یابیم که امروزه بازارها و مراکز خرید نمی توانند تنها از فراگیری چندین مغازه (تک واحد تجاری) درکنار هم و صرف ایجاد یک رابطه اقتصادی با مخاطبان شکل گرفته و هویت حقیقی پیدا می کنند .
در دنیای امروز حضور در بازارها ، فروشگاه  های زنجیره ای ، تماشای ویرینها و سپس خرید از عمده تفریحات شهرنشینی است . بنابراین وجه دیگر بازار مکانی برای حضور مردم و تعاملات اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت و تفریح است که باعث تبدیل بازارها وفضایی ( مکانی ) ماندگار و خاطره انگیز شده است . چنانکه بازارهای سنتی ایران نیز کارکردهای متعدد و متنوعی ، علاوه بر کارکرد اقتصادی – تجاری داشته اند ( و مرکز فعالیت های مختلف اجتماعی بوده اند ) و بازارهای نوین کنونی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیزاین چنین هستند .
این موارد در واقع نشانی از یک راه حل سنتی و خود به خودی مردم در ایجاد فضاهایی برای تحقق زندگی و پایداری ارتباطات اجتماعی است . 
 
اهداف و خط مشی کلی پروژه : 
     همانگونه که در قسمت بیان مسئله بیان شد ، زندگی ماشینی امروز ما نیاز به مراکز و مجتمع های خاصی دارد که در زمان کوتاه بتوان کلیه کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرد . همچنین نیاز به فضای شهری مناسب در کنار این مجموعه تجاری لازم به نظر می رسد . 
     یک مجموعه تجاری در پیوند مناسب با فضای شهری مقابلش بایستی مکانی برای لذت وخاطره آفرینی  ایجاد نماید . با توجه به اینکه میادین و فضاهای شهری ما بیشتر برای اتومبیلها در نظر گرفته شده و مراکز تجاری برای پیاده باید برای همجواری مناسب آنها تدابیری اندیشید .
با توجه به مطالب عنوان شده در این قسمت و قسمت های گذشته اهداف مورد نظر در این پروژه عبارتند از: 
بیان اهداف اولیه 
 در این رساله منظور ما از صحبت درباره سنت بازار ، نشانگرتمایل به گذشته گرایی و سنت ایستا نیست . هدف از مطالعات مرحله شناخت که قسمت اعظم مطالعات این رساله را تشکیل می دهد و نه بازشناسی و نه باز شناساندن بازار است .
-  منظور ما نوعی بازنگری و باز اندیشی است ، نگاهی تازه برای دیدن بنیان آنچه در اختیار داریم و نباید از دست بدهیم . مفاهیم و ارزشهای که بایستی حفظ شوند و ما این بازنگری را از طریق بازار که یکی از مهمترین نمادهای سنت و از عوامل تداوم آن در جامعه ایران است انجام می دهیم . 
- لذا تلاش در جهت باز آفرینی فضاهای خا ص و روحیات اجتماعی آنها ، با الهام ازساختار اجتماعی و روحیات فضایی حاکم در گذشته و نه ساختار و عناصر کالبدی آنها .
- فراهم کردن و تدارک شرایطی که رونق بازار را در جهت عرضه محیطی برای برخوردهای اجتماعی و فرهنگی ، در کنار فعالیتهای اقتصادی – تجاری سامان دهد و فرصت هایی را برای توقف ، استراحت ، تفریح و بحث و گفتگوی آنان (تعاملات اجتماعی مخاطبان ) فراهم آورد  .
 


کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست مطالب ,چکیده : 1 ,موضوع : 2 ,اهداف و خط مشی کلی پروژه : 3 ,بیان اهداف اولیه 3 ,بیان اهداف نهایی : 4 ,روش تحقیق 4 ,بخش نخست : شناخت مفاهیم و مبانی نظری پروژه ,فصل اول : تعاریف پایه 5 ,1- تعریف بازار 5 ,واژه شناسی بازار: 7 ,2-انواع بازار1 8 ,2-1 شکل ساختمانی بازار 8 ,2-2 حوزه نفوذ 10 ,2-3 ,
مقالات مرتبط
مطالعات مرکز تفریحی تجاری اداری
دانلود رساله مجموعه فرهنگی تفریحی
دانلود پاورپوینت فضاهای باز و نیمه باز در مجاورت مراکز تجاری