مطالعات باغ هنرمندان
توضیحات مختصر ازپروژه:
در گذشته گذر از فضایی به فضای دیگر پیوسته تکرار شده بی آنکه هرگز پیوستگی
میان دو فضا قطع شود . در واقع در این نوع معماری فرد نیاز به خروج از
محیطی موجود و معین ندارد ،بلکه یک سرس گذرگاهها ماهرانه این کار را انجام
می دهند و در شهر سازی گذشته هم حول نفاط اصلی )مسجد ،مدرسه ،حمام و(…بطور
همگن ساخته می شدند و در مجموع در معماری ایرانی در فضاهای متنوع در یک
سازماندهی فشرده بدون ایجادمرزهای قطعی به یکدیگر تبدیل می شوند . در
اینگونه معماری ها معماری ساختمان بصورت منفرد جلوه گر نمی شود بلکه در
بافت شهری قرار گرفته و ناگسستنی از آن است .شکل گیری فضاهای ناهمگون در
کالبدی پیوسته به خوبی در ساختار فضایی
فهرست مطالب
عناوین صفحه
چکیده……………………………………………………………………………………………………….۱
فصل یک:معرفی
۱-۲ جهان بینی و نگرشی به جهان هستی……………………………………………………………………..۲
۱-۳ کاربردتئوری و پیشنهادات ……………………………………………………………………………………..۳
۱-۳-۳ جهان بدون مرز ،فضای بدون مرز ……………………………………………………………………………۴
۱-۴ پیوستگی فضایی یکی از جانبه های معماری و شهر سازی سنتی ایران……………………………….۴
۱-۵ شناخت فضای شهری………………………………………………………………………………………….۶
۱-۷ مردم در شهر…………………………………………………………………………………………………….۷
۱-۸ فضای بازی شهری……………………………………………………………………………………………..۸
۱-۹ عناصرفضای باز شهری ………………………………………………………………………………………..۸
۱-۱۱ باغهاو پارکها……………………………………………………………………………………………………۹
۱-۱۱-۱ راهکارهایی جهت کاستن از سرعت خود وتشویق سکون در فضای باز شهری…………………………۱۰
۱-۱ تعاریف و مفاهیم مربوط به مبانی تئوریک و اصول زیبا شناسی……………………………………………….۱۰
۱-۱۲-۱ مفهوم و اهمیت زیبایی……………………………………………………………………………………۱۰
۱-۱۲-۳ زیبایی و هنر از دیدگاه برخی هنر مندان و صاحبنظران……………………………………………………۱۲
۱-۱۲-۴ معیارهای زیبایی در فضای زندگی ………………………………………………………………………..۱۲
۱-۱۴ فرهنگ………………………………………………………………………………………………………..۱۵
۱-۱۴-۱ تعریف فرهنگ ……………………………………………………………………………………………..۱۵
۱-۱۵ فضای فرهنگی در گذشته و حال…………………………………………………………………………….۱۵
۱-۱۶ سیر تحول فضاهای فرهنگی………………………………………………………………………………….۱۶
۱-۱۷ مراکز فرهنگی امروز……………………………………………………………………………………………۱۷
۱-۱۸ سیاست فرهنگی در ایران …………………………………………………………………………………….۱۸
فصل دوم :مطالعات تطبیقی
۲-۱ مرکز فرهنگی پمیپدو……………………………………………………………………………………………..۱۹
۲- ۳ فرهنگسرای سیمرغ نیشابور …………………………………………………………………………………..۲۱
۲-۴ خانه هنرمندان ایران ……………………………………………………………………………………………..۲۳
۲-۵ موزه بین الملل مصر………………………………………………………………………………………………۲۴
فصل سوم:مطالعات پایه شهر
۳-۱ بررسی مباحث اقلیمی…………………………………………………………………………………………..۲۵
۳-۲ بررسی کیفیت محیط مورد مطالعه………………………………………………………………………………۲۶
۳-۳ بررسی طرح جامع نیشابور………………………………………………………………………………………۲۷
۳-۴-۱ ئفهرست و مساحت فضاهای سبز موجود در شهر…………………………………………………………..۲۸
۳-۴-۲ توزیع فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهرستان …………………………………………………………۲۹
فصل چهارم :تعاریف آئین نامه ای
۴-۱-۱ نگار خانه ……………………………………………………………………………………………………….۳۰
۴-۱-۲ نمایش ………………………………………………………………………………………………………….۳۰
۴-۱-۳ آمزشگاهای آزاد هنری………………………………………………………………………………………….۳۱
۴-۱-۴-۱ سالن چند منظوره ……………………………………………………………………………………………۳۱
۴ -۱-۵ کتابخانه…………………………………………………………………………………………………………۳۳
۴-۶ آمفی تئاتر………………………………………………………………………………………………………….۳۶
فصل پنجم :ضوابط و برنامه فیزیکی
۵-۱-۱ تئاتر ها………………………………………………………………………………………………………….۴۱
۵-۲-۱ اداری…………………………………………………………………………………………………………….۴۳
۵-۳ کتابخانه ها………………………………………………………………………………………………………..۴۵
۵-۴ رستوران ………………………………………………………………………………………………………….۴۶
۵-۵ استودیوهای طراحی و نقشه کشی …………………………………………………………………………۴۸
۵-۶ ضوابط طرح تفضیلی در محدوده سایت ودررابطه باپروژه ……………………………………………………۴۹
۵-۷ اهداف ومعیارها ………………………………………………………………………………………………….۵۰
۵-۸ توجیه فضاها در پروژه …………………………………………………………………………………………..۵۱
۵-۹ برنامه فیزیکی …………………………………………………………………………………………………..۵۲
فصل ششم :طراحی
۶-۱ انتخاب سایت…………………………………………………………………………………………………….۶۵
۶-۲ سایت آنالیز و دسترسیها……………………………………………………………………………………….۷۵
۶-۴ بخش طراحی …………………………………………………………………………………………………..۸۰
۶-۵ نتایج حاصله از سایت آنالیز……………………………………………………………………………………..۸۲
۶-۶ پر و خالی…………………………………………………………………………………………………………۱۰۰
۶-۷ جایگاه شناسی در فرم و پلان…………………………………………………………………………………۱۱۲
۶-۸ ساختار شناسی……………………………………………………………………………………………….۱۱۳
۶-۹ انخاب مصالح و مبلمان………………………………………………………………………………………….۱۱۵
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………….۱۲۰
—————————————————